Onze impact op digitale inclusie
Voorbeelden van onze impact op digitale inclusie
Voorbeelden van onze impact op digitale inclusie
We streven naar een vrij en toegankelijk internet waar iedereen dezelfde kansen krijgt. We ondersteunen daarom veel initiatieven die digitale geletterdheid bevorderen. Door de kennis van gebruikers te vergroten, toegankelijkheid te stimuleren en door de nieuwe generatie klaar te stomen voor de digitale maatschappij. Dat doen we rechtstreeks en via SIDN fonds.
Nederland telt ruim 2 miljoen mensen met een laag IQ, een aanzienlijk deel daarvan heeft een licht verstandelijke beperking. Een groep die online extra kwetsbaar is. In 2020 ondersteunde SIDN fonds de ontwikkeling van Mediajungle. Dit is een educatief bordspel met app dat speciaal is ontwikkeld voor deze doelgroep, waarin spelers met elkaar in gesprek gaan over mediagebruik. In 2021 ondersteunde het fonds een vervolgproject: de ontwikkeling van het Mediajungle-platform met tools en educatieve middelen ter bevordering van de mediawijsheid en digitale zelfredzaamheid van mensen met een licht verstandelijke beperking. Juist deze doelgroep is kwetsbaar voor online misstanden zoals verspreiding van desinformatie en internetcriminaliteit, als dader én als slachtoffer.
Al meer dan 20 jaar is de Nederlandse computerstem niet veranderd. Mensen met een zichtbeperking zijn afhankelijk van deze stem voor het gebruiken van digitale tools. De bestaande computerstem bevat foute uitspraken. Zo wordt ‘ING’ altijd ‘ingenieur’, ook bij de bank en ‘file’ wordt altijd uitgesproken zodat het lijkt alsof het met computers te maken heeft en nooit met auto’s. Het is een robotische stem. En er is maar een stem, of je nu een nieuwsartikel, websitestructuur of teksten uit een chat voor laat lezen. Het is tijd voor een nieuwe stem, eentje die is toegepast op de wensen van gebruikers. Bijvoorbeeld een die goed verstaanbaar is – ook op hoog tempo. SIDN fonds ondersteunt de ontwikkeling van de roadmap voor een Nederlandstalige opensource-computerstem, gebouwd met de nieuwste technieken, voor het eerst gebaseerd op gebruikersbehoeften van blinden en slechtzienden (en andere computerspraakgebruikers).
Kinderen groeien op met het internet als een gegeven. Ze zijn zich niet bewust van de online gevaren. En dat, terwijl cybercrime de snelst groeiende vorm van criminaliteit is en naar verwachting alleen maar toeneemt, gezien de toenemende connectiviteit tussen mens en apparaat. Daarnaast richten cybercriminelen zich steeds meer op het individu. Hoe zorgen we ervoor dat kinderen weerbaarder worden? De game Hackshield maakt kinderen van 10 tot 12 jaar spelenderwijs bewust van de verschijningsvormen en impact van cybercrime. Via het MediaMasters-platform worden hierbij minimaal 160.000 kinderen bereikt. De game kwam tot stand dankzij steun van onder meer SIDN fonds, is uitgegroeid tot een groot succes en won veel prijzen.