Online zakendoen: Facebook vs. je eigen domein

Wat zijn de pro’s en cons?

Doe je jouw online zaken via Facebook of via je eigen domein? Voor veel bedrijven en particulieren is deze vraag weer actueel geworden na recente onthullingen over het gebruik van Facebookdata door Cambridge Analytica. In de praktijk zetten veel bedrijven beide kanalen in. Een aantal bedrijven volstaat met alleen een Facebookpagina. Wat zijn de pro’s en cons? Wij maakten een overzicht voor je.

Facebook

Eigen website

Gratis aan te maken.

Domeinnaam en hosting zijn betaalde diensten.

Geen bouw nodig: standaard paginaformat.

Zelf te bouwen met tools als Wordpress, Wix, Joomla etc.

Geen onderhoud.

Onderhoud vereist.

Naam onder Facebook heeft minder zakelijke uitstraling en biedt beperkte brandingsmogelijkheden.

Eigen domeinnaam oogt professioneler. Je hebt alle ruimte voor eigen branding.

Je bent geheel afhankelijk van Facebook, verhuizen niet mogelijk, ook adverteren vooral binnen Facebook.

Domeinnaam en website zijn altijd te verhuizen naar andere aanbieder, je kunt zelf optimaliseren voor SEO.

Weinig controle over wat op je pagina geplaatst wordt.

Volledige controle over je content.

Data van bezoekers (potentiele klanten) gaat naar Facebook.

Bezoekersdata is altijd van jezelf.

Uiteindelijk gaat ruim 80% van alle Nederlandse bedrijven voor een eigen website (Bron: Trends in internetgebruik 2016) en terecht: het staat gewoon professioneler en je bent zelf in control.