De betrouwbaarheid van het .nl-domein staat bij ons hoog in het vaandel. Frauduleuze zaken passen daar dus niet bij. Als wij het idee hebben dat een .nl-domeinnaam hiervoor gebruikt wordt, kunnen we een onderzoek starten om de registratiegegevens te verifiëren. Als de houder niet binnen 3 werkdagen aantoont dat de registratiegegevens correct zijn, dan kunnen wij de nameservers ontkoppelen of aanpassen. Hierdoor wordt de oorspronkelijke website via de domeinnaam onbereikbaar. Dit baseren we op artikel 18 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders.
Wanneer doen we dit?
Ons vermoeden moet onderbouwd zijn. Bijvoorbeeld als we vermoeden dat er sprake is van een nepwebwinkel. Daarbij komt dat we de korte termijn van 3 werkdagen voor het aantonen dat de registratiegegevens correct zijn, vooral toepassen als het om een zakelijke registratie gaat. Dit leiden we bijvoorbeeld af aan het aanbieden van producten op de website, of omdat aan de houdernaam te zien is dat het om een zakelijke registratie gaat.
We behandelen dit soort situaties heel zorgvuldig en betrekken altijd meerdere deskundige medewerkers. Zowel bij de beoordeling of we deze procedure inzetten als bij de beoordeling of de juistheid van de gegevens voldoende is aangetoond.
Als we besluiten de registratiegegevens te verifiëren
Als we besluiten om de registratiegegevens te verifiëren, dan vragen we zowel de domeinnaamhouder als de registrar per mail om de identiteit van de houder en de correctheid van zijn gegevens aan te tonen. In deze mail maken we duidelijk dat als er niet tijdig actie ondernomen wordt, wij de nameservers kunnen ontkoppelen. Als we binnen 2 dagen nog geen reactie hebben gekregen op onze mail, dan sturen we ons verzoek nog een keer.
We mailen hierbij de volgende contactpersonen die bij de domeinnaam geregistreerd zijn:
Domeinnaamhouder
Admin-c
Registrar van de domeinnaam
Registrarcontactpersoon
Abusecontact van de registrar (indien bekend)
Na 3 werkdagen maken we de domeinnaam onbereikbaar
Is na 3 werkdagen de identiteit van de houder niet aangetoond, dan ontkoppelen of veranderen wij de nameservers. Hierdoor wordt de oorspronkelijke website onbereikbaar. We ontkoppelen of veranderen alleen de nameservers, de domeinnaamregistratie blijft wel bestaan.
Als er sprake is van een privacy- of proxyregistratie
Vanaf 1 oktober 2023 is het niet langer toegestaan om domeinnamen op naam van derden zoals een registrar, reseller of op naam van een privacy- of proxydienstverlener te registreren. Dit staat in artikel 1.2 van de algemene voorwaarden voor .nl domeinnaamhouders.
Als we besluiten de registratiegegevens van een domeinnaam te verifiëren en we treffen toch een registratie op naam van een derde aan, dan verzoeken we zowel de geregistreerde houder als registrar per mail om bekend te maken wie de persoon of organisatie achter de derde is. Ook vragen we dan aan te tonen dat de gegevens kloppen en de registratie aan te passen zodat deze op naam van en met de juiste gegevens van de persoon of organisatie achter de derde wordt gesteld.
Hiervoor volgen we dezelfde procedures en afwegingen als voor de gewone verificatie van registratiegegevens zoals hierboven beschreven.
Is na 3 werkdagen niet bekend gemaakt wie de persoon of organisatie achter de derde is of niet aangetoond dat zijn gegevens kloppen of de registratie niet aangepast, dan kunnen wij de nameservers ontkoppelen of veranderen. Hierdoor wordt de oorspronkelijke website onbereikbaar. We ontkoppelen of veranderen alleen de nameservers, de domeinnaamregistratie blijft wel bestaan.
Beëindiging van het abonnement
Nadat een domeinnaam inactief gemaakt is, informeren we de registrar en de houder hierover per mail. Deze mail bevat ook de mededeling dat besloten is tot beëindiging van het abonnement op de domeinnaam. Dit baseren we op artikel 16 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders.
In de mail leggen we uit wat de houder of de registrar kan doen om de domeinnaam weer te activeren en/of beëindiging van het abonnement te voorkomen.
Bel of mail gerust als je vragen hebt
Je bereikt ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op +31 (26) 352 55 55 of mail naar support@sidn.nl.