Notice-and-Take-Down-procedure voor .nl-domeinnamen
Versie: 1 januari 2023
Versie: 1 januari 2023
Als je een klacht hebt over de content (tekst of beeld) van een website, gebruik dan de Notice-and-Take-Down-procedure.
Je ziet content op een website die onmiskenbaar (overduidelijk) onrechtmatig of strafbaar lijkt of je ziet dat een domeinnaam overduidelijk onrechtmatig of strafbaar wordt gebruikt. Natuurlijk kun je in deze situatie ook naar de rechter gaan.
Je moet een belang hebben bij het verzoek (belanghebbende).
Je vraagt SIDN BV om een .nl-domeinnaam buiten gebruik te stellen.
Buiten gebruik stellen is de uiterste maatregel.
Je legt eerst zelf contact met de volgende partijen:
degene die de content geplaatst heeft (uploader, schrijver)
de beheerder van de website
de domeinnaamhouder
de reseller (hostingprovider)
de registrar (hostingprovider)
ons, SIDN BV
De houder kun je benaderen via het mailadres van de administratieve contactpersoon. De registrar (hostingprovider) kan aangeschreven worden via het mailadres van het misbruik contact en/of door contactgegevens te zoeken op de website van deze partij.
Nee, wij maken ook afspraken met partnerorganisaties over bepaalde NTD-verzoeken.
Die verzoeken sturen wij door.
Bijvoorbeeld: meldingen over kinderporno sturen we naar het Meldpunt Kinderporno.
Als je vindt dat de domeinnaam zelf in strijd is met de openbare orde of goede zeden.
Dan kun je terecht bij het College voor Klachten en Beroep.
Als je vindt dat jij recht hebt op de domeinnaam zelf.
Dan kun je de geschillenregeling voor .nl-domeinnamen gebruiken.
Je mag in deze situaties ook naar de rechter gaan.
Sommige gegevens over een domeinnaamhouder zijn niet openbaar via onze site (Whois).
Je kunt die gegevens aanvragen via het online formulier ‘Houdergegevens opvragen’ of via het PDF-formulier 'Opvragen Contactgegevens'.
Stuur ons het NTD-formulier op.
Vul alles in en zet je handtekening. Doe er kopieën van je brieven of mails aan de andere partijen bij.
We sturen je een bericht om de ontvangst te bevestigen.
We controleren of het formulier aan de eisen voldoet.
Als er iets niet klopt, vragen wij je om dat in orde te maken.
We beoordelen of je contact hebt opgenomen met alle eerdergenoemde partijen.
We bekijken of we het verzoek beter kunnen doorverwijzen naar een partnerorganisatie.
Bijvoorbeeld als die organisatie veel kennis heeft over het onderwerp.
We beoordelen 2 zaken:
Of het onrechtmatige of strafbare gebruik volgens ons onmiskenbaar is.
Of het gebruik zo ernstig is, dat buiten gebruik stellen een passende maatregel is.
Wij doen dit zorgvuldig en zo goed als we kunnen.
Voordat we de domeinnaam buiten gebruik stellen, nemen we contact op met de registrar.
Als we de domeinnaam buiten gebruik stellen, sturen we een bericht naar de houder (admin-c).
We sturen ook een bericht naar jou en de registrar.
We besluiten daarna of we het contract met de houder beëindigen en ook of we de domeinnaam weer beschikbaar maken voor registratie
Als we je verzoek afwijzen, laten we je weten waarom we dat doen.
Wij bieden deze procedure aan op vrijwillige basis en daarom kun je aan de procedure geen rechten ontlenen.
We kunnen contact opnemen met jou, de houder, de registrar of anderen.
We halen de verwijzing van de domeinnaam naar het IP-adres weg.
Daardoor is het moeilijker om de content te vinden.
Doordat computers gebruik maken van cache-technieken onthouden ze tijdelijk content. Hierdoor kan het voorkomen dat de content nog enkele dagen tot enkele weken via de domeinnaam gevonden kan worden.
Daarom is het zinvoller om eerst alle andere partijen te benaderen.
Je geeft ons een vrijwaring. Alle eventuele schade en kosten door het verzoek, verhalen we op jou.
Het gaat om schades en kosten van ons of anderen die het gevolg zijn van het buiten gebruik stellen van de domeinnaam.
We mogen ook andere voorwaarden met je afspreken als we een domein buiten gebruik stellen.