Ondernemen zonder een eigen website is vrijwel onmogelijk in deze tijd. Wanneer je als Nederlandse ondernemer een extensie voor je domeinnaam moet kiezen, heb je verschillende opties zoals .nl, .com, .net, .org en zelfs .amsterdam. Waarom zou je kiezen voor .nl?
Waarom een .nl-domeinnaam?
Het imago van .nl
Wanneer je een website start, is het belangrijk dat deze site past bij het imago van jouw bedrijf. Dat begint bij het kiezen van een domeinnaam en een extensie. SIDN heeft laten onderzoeken* hoe domeinnamen die eindigen op .nl worden gezien door Nederlanders. Hieruit blijkt dat men positieve associaties heeft bij deze extensie. En dat kun jij als ondernemer in je voordeel gebruiken.
Meest positieve imago
Uit het onderzoek blijkt dat .nl in Nederland het rijkste en meest positieve imago heeft van alle extensies, gevolgd door .com. Extensies als .shop, .tk en .bmw worden als vaag en minder betrouwbaar bestempeld.
Nederland en vertrouwen
De extensie .nl wordt door de respondenten geassocieerd met ‘Nederland’, ‘vertrouwen’, ‘eigen’, ‘internet’ en ‘website’. Ook roept het associaties op met succesvolle bedrijven die een .nl domeinnaam hebben, zoals marktplaats.nl, nu.nl en post.nl. Als mensen aan .com denken, denken ze vooral aan ‘Internationaal’, ‘buitenlands’, ‘wereldwijd’ en ‘commercieel’. Op de vraag welke woorden bij het imago van .nl passen, worden ‘dichtbij’ (74%), ‘vertrouwd’ (69%), ‘betrouwbaar’ (65%), ‘veilig’ (64%) en ‘waardevast’ (49%) het meest genoemd. *Aan dit onderzoek hebben 1.025 respondenten deelgenomen.
Waarom een .nl-domeinnaam?
Wanneer je een extensie voor je website gaat kiezen, is het goed om deze informatie in je achterhoofd te houden. De uitstraling van je website begint bij je domeinnaam.