Zorginnovatie: beter beslagen ten ijs met digitale keuzehulp

Winq helpt patiënten en zorgverleners samen te beslissen over de behandeling

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een patiënt 40 tot 80% van de informatie uit een gesprek met een medisch specialist vergeet. Een gesprek duurt in theorie 15 minuten, maar in de praktijk 8 tot 10 minuten. Met online medische keuzehulpen wil Winq patiënten in Nederland helpen door ze te informeren over de aandoeningen behandelmogelijkheden en voor- en nadelen van een beslissing. En daarmee zijn ze goed op weg! Eind 2017 ontvingen ze ondersteuning van het SIDN fonds en afgelopen najaar werd Winq door Computable uitgeroepen tot Nederlandse start-up van het jaar.

Patiënt gaat thuis op zoek naar antwoorden

Renske de Bruine, medeoprichter en CEO van Winq

Het is belangrijk dat patiënten actief betrokken worden bij belangrijke beslissingen rondom hun behandeling, maar in de praktijk is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Renske de Bruine, medeoprichter en CEO van Winq: “Stel, je gaat naar het ziekenhuis en krijgt het nieuws dat je borstkanker hebt. Je komt binnen en bent hartstikke nerveus. Je hebt namelijk al een aantal scans en bloedopnames gehad. Nadat de oncoloog het slechte nieuws heeft verteld, bespreken jullie de verschillende behandelopties, de voor- en nadelen daarvan en de vervolgstap. Voor je het weet sta je weer buiten en ben je dus 80% van het gesprek alweer vergeten”.

In een situatie waarin een patiënt nauwelijks tijd krijgt om de klap te verwerken, wordt logischerwijs thuis via zoekmachines naar antwoorden op resterende vragen gezocht en een keuze gemaakt op basis van generieke en niet geactualiseerde informatie. De patiënt raakt compleet de weg kwijt en kiest uiteindelijk op advies van de oncoloog de vervolgstap. “Echter kan een arts nooit bepalen wat kwaliteit van leven voor jou betekent. De een vindt kaal worden niet erg, de ander wel”, aldus Renske. De arts heeft dus te weinig tijd om de patiënt te leren kennen en alle vragen te beantwoorden, en de patiënt is eigenlijk geen onderdeel van het besluitvormingsproces.

Winq grijpt de uitdaging aan!

Dit probleem van informatie-uitwisseling proberen Renske, Lukas en hun team te tackelen met een Winq-designer, waarmee zorgorganisaties zelf een keuzehulp kunnen maken, een online keuzebibliotheek genaamd Nationale Keuzehulp Bibliotheek en een Winq-koppeling –waarmee zorgorganisaties keuzehulpen kunnen koppelen met het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Renske: “Winq biedt een oplossing om complete, gepersonaliseerde en actuele informatie omtrent een diagnose op het juiste moment bij zowel de patiënt als zorgverlener te krijgen.” Om te voorkomen dat niet iedere organisatie een eigen keuzehulp over hetzelfde onderwerp ontwikkelt, ontstond het idee van een Nationale Keuzehulp Bibliotheek. De doelstelling is om zorginstellingen een overzicht te bieden van alle keuzehulpen die er in het landschap zijn, met een duiding van de kwaliteit. Dus keuzehulpen ontwikkeld door andere keuzehulp-leveranciers zijn hier ook te vinden. Renske: “Zo hoef je als zorginstelling niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden en kan je gebruik maken van al ontwikkeld werk van andere zorgorganisaties.” Daarnaast kan een arts ook gegevens zoals medische richtlijnen, gebruikte artikelen en betrokken patiëntenverenigingen per keuzehulp bekijken in de bibliotheek. “Zie het als een fysieke bibliotheek waarin veel boeken staan van verschillende schrijvers waar je allemaal gebruik van kunt maken”, zo vertelt Renske. Dit product bracht Winq onder in een stichting. Op deze manier hopen ze mensen te stimuleren om keuzehulpen met elkaar te delen, zonder dat hier een commercieel belang achter zit. Renske: “Met de Nationale Keuzehulpen Bibliotheek centraliseren wij dus alle informatie, waardoor de stap voor zorginstellingen naar het daadwerkelijke gebruiken van de kwalitatief hoogwaardige keuzehulpen hopelijk makkelijker wordt.”

Het laatste product is de koppeling die Winq maakt met het elektronisch patiëntendossier (EPD). Door deze koppeling is het makkelijker om de keuzehulp uit te dragen aan de patiënt, en antwoorden op voorkeuren ook weer terug te schrijven naar het persoonlijk dossier.

SIDN fonds

Mensen en organisaties verbinden voor een onbezorgd digitaal bestaan, dat is de missie van SIDN. SIDN fonds, dat we in 2014 startten, draagt hieraan bij. SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen en geeft subsidies aan projecten die het internet versterken, bijdragen aan empowerment van de gebruikers of die internet op een vernieuwende manier inzetten. Zo dragen we bij aan de welvaart en het welzijn in Nederland.

Bijdrage van SIDN fonds

SIDN fonds is erg belangrijk geweest voor Renske en haar team bij het verder uitwerken van de Nationale Keuzehulp Bibliotheek. Renske: “SIDN fonds heeft eraan bijgedragen dat wij ons idee van een online bibliotheek daadwerkelijk konden omzetten in een eerste versie. De steun die we krijgen van SIDN fonds helpt ons daarom enorm om mensen in beweging te krijgen.” 

What next?

Over het uiteindelijke doel is Renske duidelijk: ministerie van VWS, Zorginstituut Nederland, Federatie Medische Specialisten en de Patiëntenfederatie Nederland omarmen het concept en nemen het tot zich. “Wij hopen hen met de Nationale Keuzehulp Bibliotheek een stap verder te brengen en te laten zien dat dit noodzakelijk is om gezamenlijke besluitvorming beter van de grond te krijgen. Verder hopen wij dat er een kwaliteitsstempel keuzehulpen wordt opgesteld door Zorginstituut Nederland.” Zo kan een keuzehulp beoordeeld worden op kwaliteit om de beste informatie voor de patiënt te garanderen.

Benieuwd naar de ontwikkelingen rondom Winq en haar online bibliotheek? Kijk op winq.online voor meer informatie.