Zet de groei van de online economie in 2017 door?

Onlangs schreef ik op sidn.nl dat 2016 een goed jaar was voor .nl. Er zijn al zo’n 9 miljoen domeinnamen in Nederland geregistreerd, waarvan 5,6 miljoen .nl. Ondanks dat worden er nog ieder jaar meer dan 800.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd via 1.300 registrars en hun resellers. Een enorm volume dat ten opzichte van 2015 is toegenomen.

2016 goed jaar voor .nl

De meeste registraties worden gedaan door bedrijven

Dat het .nl-domein met een al zeer hoge marktpenetratie nog steeds groeit zegt iets over de huidige kracht van de online economie in Nederland. De vraag naar domeinnamen is namelijk grotendeels zakelijk gemotiveerd. De meeste registraties worden gedaan door bedrijven en ook individuen registreren hun domeinnaam vooral met het oog op mogelijk toekomstig zakelijk gebruik. De ontwikkeling van het .nl-domein is daarom een leerzame indicator voor de verwachtingen die organisaties en personen hebben van hun online activiteiten.

Sentiment van bedrijven is veranderd

In ons onderzoek Trends in internetgebruik, dat afgelopen najaar voor de 4e keer verscheen is het veranderde sentiment van vooral bedrijven goed zichtbaar. Een greep uit de resultaten:

  • In 2014 waren er meer bedrijven die krimp dan groei van hun domeinnamenportfolio verwachtten. In 2016 was dit omgekeerd. Als er al sprake is van krimp dan is dat vooral gedreven door fusies en overnames.

  • In 2014 was het aantal bedrijven met plannen om een eigen app te ontwikkelen aan het dalen. Bedrijven hadden er weinig vertrouwen in een plek in de appstore te kunnen bemachtigen. Veel van die bedrijven zijn van gedachten veranderd en investeren meer dan ooit on mobiele apps.

  • Bedrijven verwachten dat het belang van online middelen voor hun marktbenadering over de hele line zal toenemen. Of het nu gaat om social media, zoekmachines of de eigen website: er wordt meer geïnvesteerd en er worden meer inkomsten uit online kanalen verwacht.

Aantal internetgebruikers en gebruiksduur groeit

Dat sentiment is overigens niet alleen toe te schrijven aan de conjunctuur: ook de markt groeit sterk door de toename van het aantal internetgebruikers en het aantal uren dat zij online zijn. Vooral ouderen hebben een inhaalslag gemaakt met dank aan tablets en smartphones. Eind 2016 ging 55% van de 65-plussers actief het internet op via de smartphone tegen 33% in 2014. Meer en meer dichten zij de digitale kloof.

Voldoende ruimte voor online groei

Een mooi vooruitzicht dus en het lijkt erop dat ook 2017 een goed jaar gaat worden voor de online economie in Nederland. Op langere termijn is de grote vraag hoe divers het internetgebruik van de Nederlander blijft. Nederlanders besteden namelijk wel steeds meer tijd online, maar bezoeken gemiddeld minder verschillende websites en gebruiken minder verschillende apps. Dat terwijl het aanbod van apps en websites gestaag toeneemt. Zo lang het totale internetgebruik blijft groeien is dat geen probleem, maar uiteindelijk kan dit ertoe leiden dat het bezoek aan websites en apps van individuele organisaties onder druk komt te staan. Voorlopig is er echter ook voor kleine bedrijven, meer dan voldoende ruimte voor online groei.

Download het volledige rapport van het onderzoek Trends in internetgebruik 2016.