Wetgeving en wetteloosheid bron van zorg
SIDN Panel kijkt vooruit naar 2025
SIDN Panel kijkt vooruit naar 2025
In oktober vroegen wij de SIDN Panel-leden voor de derde keer op rij naar hun verwachtingen voor het online zakendoen en de gevolgen voor de vraag naar websites en domeinnamen in het nieuwe jaar. 104 panelleden reageerden. Wat vooral opvalt ten opzichte van voorgaande jaren is dat online ondernemers negatiever zijn over de online business zelf. Groei van online is steeds meer het gevolg van bezuinigingen op offline. Binnen online kiezen ondernemers steeds meer voor focus op een centrale website en één online promotiemiddel. Mede daardoor zijn er iets meer ondernemers die ongebruikte domeinnamen willen opheffen dan voorheen.
Wij vragen panelleden sinds 2021 naar hun vooruitzichten en wat opvalt is dat de belangrijkste kansen en bedreigingen ieder jaar anders zijn. Dit jaar valt op dat ondernemers vooral kritisch zijn over ontwikkelingen binnen de onlinesector zelf. Zetten wij de belangrijkste externe dreigingen op een rij, dan zien wij het volgende beeld:
2021: (Einde) coronamaatregelen
2022: Dreiging hoge energieprijzen
2023: Inflatie en personeelstekort
2024: Wetgeving en wetteloosheid
Wetgeving en wetteloosheid is niet een letterlijke reactie uit het onderzoek, maar een weergave van het beeld dat uit de antwoorden naar voren komt. De respondenten zijn namelijk vooral kleine en middelgrote partijen die ervaren dat ze tussen 2 vuren zitten. Enerzijds zien ze hoe Chinese websites, dropshippers en ‘cowboys’ het vertrouwen in online aantasten, en dat hier nauwelijks tegen opgetreden wordt. Anderzijds ervaren zij dat de regeldruk voor henzelf toeneemt, waardoor ze de slag van grote aanbieders en platforms verliezen. Enkele quotes:
“Dropshipping en van alles beloven. Precies dat zeggen wat een klant wil horen terwijl je dit niet kunt waarmaken. Daarnaast lijkt het dat influencers en jonge ondernemers eigen regels gebruiken en niks aantrekken van wetgeving. Overheid doet ook niet aan handhaving.”
“Het wordt allemaal te ingewikkeld. Kleine ondernemingen zullen steeds moeilijker overleven, het zal steeds meer naar grote platforms gaan (zoals Amazon / social media)”
Toch zijn de verwachtingen voor de groei van online-omzet iets beter dan in de 2 voorgaande jaren, zij het lager dan in coronatijd. 40% van de respondenten verwacht meer groei van de online-omzet.
Maar kijken wij verder, dan zien wij een belangrijke kanttekening bij deze vraag: de toename van online-omzet, komt vooral uit de verschuiving van offline naar online en die wordt deels ingegeven door bezuinigingsoverwegingen. In andere woorden, online lijkt vooral te groeien, doordat offline nog minder aantrekkelijk is. Een quote van een respondent:
“Wij hebben minder geld te besteden door bezuinigingen. Dus doen wij meer online.”
Naast wet- en regelgeving zijn er 2 macrofactoren die in het onderzoek veel genoemd worden: Google en AI. Het verschil met wet- en regelgeving is dat deze factoren even vaak in positieve als negatieve zin genoemd worden. SEO en zoekmachines zijn ook de belangrijkste voorgenomen investering in onlinepromotie. De grootste dreiging volgens de respondenten is de substitutie van Google door ChatGPT:
“AI - als kleiner bedrijf word je mogelijk niet snel genoemd in de resultaten als mensen via AI informatie vragen. Zoekmachines zullen verdwijnen en dat vergt waarschijnlijk grote aanpassingen aan de strategie.”
Maar er is ook een andere kant. Veel respondenten zien kansen in AI en zijn ook van plan die te pakken:
“De grootste kans is een goede samenwerking tussen AI en mens zodat er efficiënt en sneller kan worden gewerkt.”
Google wordt in de antwoorden vaak als een positieve factor genoemd en veel bedrijven zijn voornemens meer te investeren in SEO, maar een opvallend punt uit de open antwoorden is de Amerikaanse anti-trustzaak tegen de zoekmachine. Veel respondenten zijn bezorgd over de gevolgen van deze zaak en de onzekerheid die het proces met zich meebrengt. Hoewel de machtspositie van Google met argusogen bekeken wordt, vrezen ze dat een gedwongen splitsing grote gevolgen kan hebben voor de investeringen in SEO die ze in de afgelopen jaren gedaan hebben.
Kijken wij naar de impact van bovenstaande trends op de verwachtingen voor de vraag naar domeinnamen, dan zien wij ten opzichte van een jaar eerder vooral een wijziging aan de opheffingskant. Het percentage ondernemers dat voornemens is domeinnamen op te heffen is sterk gestegen van 10% naar bijna 19%. De voornaamste redenen zijn het buiten gebruik stellen van de website of het bewust centraliseren van alle activiteiten op één website. Het gaat dan ook vooral om niet (meer) gebruikte websites.
Als organisatie achter het .nl-domein willen we regelmatig de mening van internetgebruikers, domeinnaamhouders en ondernemers weten over internet, internetgebruik, veiligheid, privacy en domeinnamen. Lijkt het jou interessant om hier – indien gewenst anoniem – over mee te praten? Meld je dan aan voor het SIDN Panel!