Weet waar je domein zich bevindt

5 risico’s van onbekende extensies voor ondernemers

Vlag van de Britse Indische Oceaanterritoria

De markt voor domeinnamen is net als iedere markt altijd in beweging. Er is in de vakmedia veel aandacht voor nieuwe topleveldomeinen (ook wel internetextensie genoemd) of topleveldomeinen (TLD’s) die na een lang sluimerend bestaan ineens populair worden. De andere kant van de markt is dat TLD’s soms ook weer verdwijnen. Of dat de beheerder van een populair domein moeite heeft de groei bij te benen. Wat betekent dit voor organisaties die een website hebben onder zo'n extensie? En hoe kun je hierop anticiperen?

Meeste ondernemers zijn zich niet bewust van betekenis extensie

De meeste organisaties zoeken een internetextensie die past bij de bedrijfsactiviteit, de bedrijfsnaam of bij een bepaalde toepassing. Wat precies de achtergrond van het domein is, weten ze vaak niet. Ook de internetgebruiker is zich hier meestal niet bewust van. Dat een TLD die uit maximaal 2 karakters bestaat een landencode is, is de meeste mensen ook onbekend. Een voorbeeld is de domeinnaam van betaaldienst Tikkie (Tikkie.me). Maar weinig mensen weten dat .me het landendomein van Montenegro is. Ook zijn maar weinig mensen zich bewust van Libië als het land achter de url-shortener bit.ly. In de praktijk is dit over het algemeen geen heel groot probleem, omdat het systeem van domeinnaamextensies ook op internationaal niveau goed georganiseerd is. Extensies verdwijnen niet zomaar. Toch zijn er risico’s verbonden aan het starten van een bedrijf onder de extensie van een jouw onbekend land. Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje

1. Als het land verdwijnt, verdwijnt het topleveldomein ook

Het eerste risico, het verdwijnen van een land, is ook meteen het minst voorkomende, maar ook het meest extreme scenario. Het is sinds 1998 nog maar 5 keer gebeurd: Zaïre (.zr), Portugees Timor (.tp), de Sovjet-Unie (.su), de Nederlandse Antillen (.an) en voormalig Joegoslavië (.yu) zijn opgehouden te bestaan. Er lijken nu echter 2 nieuwe cases aan te komen. Beide van grote domeinen. De eerste case is het .io-domein dat hoort bij de Chagos-eilanden, enkele Britse eilanden in de Indische Oceaan. (‘io’ staat voor (Brits) Indisch Oceaanterritorium). Deze eilanden worden over enkele jaren bij Mauritius gevoegd, waarmee het land en het bijbehorende topleveldomein mogelijk verdwijnen. Omdat IO staat voor input/output is de internetextensie populair in de tech-, gaming- en cryptobranche. Er zijn bijna 300.000 domeinnamen onder het landendomein geregistreerd. De organisaties achter deze domeinnamen zullen dan dus op zoek moeten naar een alternatief. De tweede case betreft het eveneens populaire domein .tv. Dit is niet, zoals veel mensen denken, een kanaal voor tv-programma’s, maar het domein van het nauwelijks boven de zeespiegel uitstekende Tuvalu dat volgens experts binnen 30 jaar grotendeels onder water zal verdwijnen.

2. Hoe kijkt Google naar het domein?

Google toont websites met een landendomein vooral in het land zelf (dus .nl-websites worden vooral in Nederland weergegeven in de zoekresultaten), maar beschouwt een aantal landendomeinen die vooral voor generieke doeleinden gebruikt worden als generieke domeinen en maakt ze daarom ook buiten het land van herkomst vindbaar. Voorbeelden hiervan zijn het .me-domein (Montenegro), het .co-domein (Colombia) en het .ai-domein (Anguilla). Dit doet Google alleen omdat het domein als zodanig gebruikt wordt. Als de eigenaar van het domein of de regering van het land haar beleid ten aanzien van het domein wijzigt, kan de manier waarop Google de websites onder het domein indexeert ook wijzigen. Om die reden is het raadzaam om bij Google te informeren hoe de zoekmachine met bepaalde extensies omgaat.

3. Kan het land de groei wel aan?

Soms gaat de interesse voor een bepaald domein ineens door het dak. Dat overkwam recentelijk het .ai-domein. De extensie van het Caraïbische eiland Anguilla (.ai) is sinds 2 jaar in trek bij techbedrijven die de domeinnamen gebruiken voor artificial intelligence-applicaties. Het domein werd tot voor kort echter gerund door 1 persoon. En hoewel ter zake kundig, groeide de belasting van meer dan 300.000 nieuwe registraties deze persoon al snel boven het hoofd. Zo bleek een vakantie nemen tot veel problemen bij klanten te leiden. Onlangs kondigde de beheerder daarom aan het beheer over te dragen aan de Amerikaanse RSP Identity Digital. Een bedrijf dat al 28 miljoen domeinnamen beheert.

4. Welk recht is van toepassing?

Een aspect van landendomeinen dat mensen vaak over het hoofd zien is dat het land waartoe het domein behoort, doorgaans de wetten waaraan dat domein moet voldoen bepaalt. In het geval van .ai was dit goed geregeld doordat de geschillenregeling van ICANN (UDRP) van toepassing verklaard werd op het domein, maar in veel gevallen komen partijen er pas bij een geschil of probleem achter hoe het zit en welk recht van toepassing is. Ook kunnen overheden opeens nieuwe eisen stellen. Een berucht voorbeeld is de Chinese overheid die in 2009 op zeer korte termijn alle 15 miljoen houders van een .cn-domein verzocht te bewijzen dat ze een vergunning hadden om in China zaken te doen. Miljoenen niet-Chinese houders konden dit niet tijdig en verloren hun domeinnaam.

5. Wie is de eigenaar?

Lang geleden, toen de domeinnamenmarkt nog in de kinderschoenen stond, togen ondernemende mensen naar landen waar een domein nog niet actief was. Tegen betaling namen zij het domein of het beheer ervan over en exploiteerden het domein in andere markten. Een bekend voorbeeld hiervan is Niue (.nu) dat in Nederland populair is door de tot actie aanzettende betekenis (koopdit.nu, solliciteer.nu). Weinig eigenaren staan erbij stil dat dit domein bij het Pacifische eiland Niue hoort. Het is 20 jaar geleden door de autoriteiten van dat eiland in licentie gegeven aan een commerciële partij. Inmiddels loopt er al jaren een geschil tussen deze partij en de bewoners van het eiland, omdat die laatsten hun landendomein terug willen. De uitkomst zou de de positie van houders van een .nu-domeinnaam sterk kunnen beïnvloeden.

De risico's voor ondernemers

Situaties zoals bovengenoemd kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor ondernemers die onder zo’n extensie hun online aanwezigheid hebben opgebouwd. De risico’s zijn onder meer verlies van online zichtbaarheid en daardoor verlies van klanten. Om de risico's te beperken, kunnen ondernemers verschillende maatregelen nemen:

  • Registreer meerdere extensies.

    Door meerdere extensies te registreren, verspreid je het risico.

  • Weet welke extensie je kiest en houd de ontwikkelingen in de gaten.

    Blijf op de hoogte van het nieuws over je domeinnaamextensie en pas je aan als dat nodig is.

  • Zorg dat je ook los van de extensie een sterke merkidentiteit hebt.

    Een sterke merkidentiteit helpt klanten je te vinden, ook als je domeinnaam verandert.

Conclusie

De status van een topleveldomein kan een grote impact hebben op ondernemers die daaronder hun onderneming voeren. Door de juiste maatregelen te nemen, kunnen ondernemers de risico's beperken en hun online aanwezigheid beschermen. Het is belangrijk om je bewust te zijn van de mogelijke gevaren en proactief te handelen.