Webwinkelvakdagen 2019 in teken van de platforms
Zonder apps geen omzet
Zonder apps geen omzet
Op 23 en 24 januari vonden de 13e Webwinkelvakdagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Online ondernemers zijn een belangrijke doelgroep voor .nl en daarom waren wij er beide dagen aanwezig als bezoeker. Het uitgebreide programma werd gedomineerd door 1 woord: grote platforms en wat zij betekenen voor de toekomst van de meer dan 100.000 webshops die Nederland rijk is. Wordt e-commerce in Nederland over enkele jaren gedomineerd door een paar grote retailplatforms? En zo ja: wie zijn dat dan?
Onder een e-commerceplatform verstaan wij een online etalage waar winkels hun producten en diensten aan een groot publiek aan kunnen bieden. De winkel levert, het platform incasseert commissie. Voorbeelden van bekende platforms in retail zijn Bol.com, Ali Baba & Amazon. Platforms zijn vaak ontstaan uit webwinkels die hun eigen software ontsloten voor andere aanbieders. De aanbieder hoeft dan niet zelf een etalage te bouwen en het platform kan de levering overlaten aan de aanbieder. In veel landen domineren dergelijke platforms de online economie. In China is het zelfs nauwelijks mogelijk om los van een platform succesvol te zijn in e-commerce.
Keynote Bol.com tijdens de Webwinkel Vakdagen
De vraag is natuurlijk wat deze trend betekent voor online ondernemen in Nederland. Op de ochtend van de opening kopte nu.nl onheilspellend dat e-commerce in 2025 gedomineerd zou worden door enkele partijen. De Webwinkelvakdagen zelf werden inhoudelijk gedomineerd door platforms. Bestaande platforms die zich profileerden en grote namen die een platform in Nederland starten. Zo worden site en app van Zalando later dit jaar opengesteld voor Nederlandse modezaken. Zalando was – niet geheel toevallig – een van de keynotesprekers. Net als Uber en Bol.com.
De platforms profiteren van een aantal ontwikkelingen op technisch gebied waaronder de opkomst van mobile. In ons recente onderzoek naar trends in internetgebruik concludeerden wij al dat het aantal apps op een smartphone niet toeneemt. Het is daarom vrijwel onmogelijk om als nieuwe webshop een plek op het scherm naast reuzen als Bol.com en Ali Baba te verwerven. Wie een app heeft, heeft de aandacht van de gebruiker, want apps worden veel intensiever gebruikt dan mobiele sites en bovendien vaker gebruikt voor transacties. Zonder apps geen omzet.
Teken aan de wand in dit opzicht was de annulering van de laatste keynote tijdens het event. Tom Coronel, voormalig coureur en CEO van de Create2Fit-webshops. Zijn webwinkels werden begin deze maand failliet verklaard.