We willen zo representatief mogelijk zijn

Sinds 2014 behartigt The Domain Name Association (DNA) de belangen van de mondiale domeinnaamindustrie. SIDN was een van de eerste leden van de Association. Tijdens een lunch in een zonnig Amsterdam vertellen Roy Arbeit, de nieuwe executive director, en Adrian Kinderis, medeoprichter en voorzitter van de raad van bestuur, over de organisatie en haar uitdagingen en ambities.

Was de invoering van de nieuwe gTLD’s de reden dat The DNA is opgericht?

Adrian Kinderis: “Niet direct, maar het speelde wel mee. Een groep bedrijven had al langer behoefte aan een samenwerkingsverband waar meer naar het grotere geheel werd gekeken. De domeinnaamindustrie wordt volwassen en het was gewoon tijd voor een eigen belangenorganisatie. Zo’n drie jaar geleden ontstonden de eerste ideeën, hier in Amsterdam. De nieuwe topleveldomeinen waren wel duidelijk een katalysator. Ze maakten een gezamenlijke inspanning noodzakelijk.“

Wat heeft The Domain Name Association tot nu toe bereikt?

Roy Arbeit: “The DNA heeft heel wat bereikt in de laatste drie jaar! De betrokkenheid van onze leden groeit en er komen langzaamaan meer ideeën uit het netwerk. We worden steeds beter. We participeren in discussies over technische standaarden en overleggen met organisaties als ICANN. We zijn het Healthy Domain Initiative begonnen, waarin de industrie best practices deelt, misbruik tegengaat, en in overleg met overheden en belangenorganisaties probeert te komen tot uitgangspunten voor zelfregulering. Via de website whatdomain.org geven we voorlichting over de nieuwe gTLD’s. En we stimuleren het gebruik van domeinen met de website inthewild.domains. Daarop zien gebruikers van domeinen wat er allemaal mogelijk is met domeinnamen.”

Wat staat er de komende tijd op het programma?

Roy Arbeit: “De zoektocht naar een nieuwe executive director duurde meer dan een half jaar, daarom wil ik een aantal initiatieven nieuw leven inblazen. We zetten een online community op voor leden en zijn gestart met enkele nieuwe communicatiemiddelen, zoals een nieuwsbrief. Ik heb een 120-dagen strategisch plan opgesteld en we zijn al bezig met de uitvoering daarvan.”

Adrian Kinderis: “Onze belangrijkste doelstelling blijft het gezamenlijk belang op de kaart zetten. We willen zo representatief mogelijk zijn. Als we een stem willen zijn voor de hele sector, moeten we zoveel mogelijk partijen bij The DNA betrekken. Het is dan ook belangrijk om aan een netwerk te bouwen. Deze informele meeting vandaag is een goed voorbeeld. We proberen zo’n bijeenkomst te plannen rondom elke ICANN meeting. Een moment waarop mensen uit de sector met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Ik ben erg blij dat SIDN deze lunch voor ons heeft geregeld. We hebben nu 50 leden. Hopelijk hebben we er na vandaag vier nieuwe leden bij!”

Roy Arbeit: “The DNA is er niet alleen voor grote organisaties, maar ook voor kleine. Deelname is voor elk bedrijf betaalbaar. Dus als ik een ding zou willen zeggen tegen organisaties in de domeinnaamindustrie: word lid, en get involved!”

Wat zijn de doelen voor de langere termijn?

Adrian Kinderis: “Reputatie, innovatie en gebruik. Allereerst moeten we werken aan het imago van de industrie. Er waren in het verleden heel wat ‘bad actors’ en die hebben de reputatie van de sector helaas geen goed gedaan. We moeten laten zien dat deze bedrijven niet representatief zijn voor de industrie en dat we hen er niet bij willen hebben. Daarnaast is het belangrijk om innovatie te stimuleren en te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de Internationalised Domain Names (IDN), domeinnamen in een ander handschrift, zoals Arabisch of Cyrillisch. Deze zijn essentieel voor de verdere uitbreiding van het internet. Een ander groot issue is de universele acceptatie van alle domeinnamen. Als je nu een mailtje stuurt met een IDN in het adres, dan kun je er, door verouderde systemen en gebrek aan technische kennis, niet zeker van zijn dat dit overal wordt herkend als geldig e-mailadres. Als we willen dat domeinnamen succesvol blijven, dan moet daar verandering in komen.”

Wat zijn de voornaamste bedreigingen voor de domeinnaamindustrie?

Adrian Kinderis: “Er zijn verschillende innovaties en ontwikkelingen die het gebruik van domeinnamen verminderen. Denk aan QR-codes, apps of zogenaamde ‘walled gardens’ zoals Facebook. We moeten mensen duidelijk maken dat deze zaken de internetervaring beperken. Mijn moeder zit de hele dag op Facebook en zij heeft het idee dat dit het internet is. Maar het internet is zoveel meer! Ik heb een tijd gedacht dat search ook een bedreiging was voor het gebruik van domeinnamen, maar zoekmachines respecteren de domeinnaamstructuur, dus daar ben ik op teruggekomen.”

Wat doen jullie tegen zulke bedreigingen?

Roy Arbeit: “Het belangrijkste is het verhogen van de awareness. We moeten marketeers, internetbedrijven en reclamebureaus bereiken. Als we hen laten zien wat er allemaal mogelijk is met domeinnamen, dan komen het creatieve gebruik en de acceptatie vanzelf. Dat is ook gebeurd met domeinen als .com en .nl. Toen die opdoken in advertenties, werden ze omarmd door het grote publiek.”

SIDN was een van de eerste leden van de Domain Name Association, die zich sinds 2014 inzet voor de belangen van de domeinnaamindustrie. Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN is lid van de Board of Directors van de Domain Name Association.