Google stapt in de domeinnamenmarkt. Het bedrijf startte vorige maand met een ‘invite-only beta service’ om domeinnamen te registreren. Voor kenners van de domeinnaamindustrie geen verrassing: Google diende in 2012 immers al aanvragen voor nieuwe domeinnaamextensies in (o.a. .search, .youtube, .ads). Toch riep het bericht veel vragen op over de ambities van Google, want het bedrijf is naar branchemaatstaven een gigant en daarmee een potentiele game-changer in de domeinnamenmarkt.
Twee rollen
Wat behelzen die ambities precies? Als Google haar plannen doorzet, gaat het bedrijf twee rollen vervullen:
Registry van domeinnaamextensies, zoals SIDN dit is voor .nl en Verisign voor .com, waarmee het verantwoordelijk wordt voor het beheer en de uitgifte van domeinnamen onder deze topleveldomeinen
Registrar van domeinnamen. Een distributeur die domeinnamen registreert voor domeinnaamhouders. Hiervan zijn er wereldwijd duizenden actief. Google beschikt sinds 2009 over een ICANN-accreditatie om generieke domeinnamen te distribueren.
Google als registry: blijft de zoekmachine onafhankelijk?
Toen ICANN in 2012 de mogelijkheid bood om nieuwe topleveldomeinen aan te vragen, was Google er snel bij. Via dochteronderneming Charleston Road Registry diende het bedrijf maar liefst 101 aanvragen voor nieuwe extensies in, waaronder .search en .shop. Hiervan zijn er momenteel circa twintig toegewezen. Deze worden aangeboden onder de naam Google Registry. Binnen de domeinnamenwereld wordt de stap met argusogen bekeken. In het huidige zoekalgoritme van Google zijn domeinnaamextensies namelijk deels bepalend voor de positie van een zoekresultaat. Wanneer tussen die resultaten ook extensies van Google zelf zitten rankt de zoekmachine dus haar eigen producten ten opzichte van die van concurrenten. Zelf verklaarde Google hierover bij herhaling dat de zoekmachine onafhankelijk zal blijven. Het hebben van een door Google beheerde domeinnaamextensie zou niet van invloed zijn op de ranking van een website. Een geruststellende uitspraak voor andere registries, maar wel één die niet verifieerbaar is: het Google-zoekalgoritme is immers niet openbaar en behoort tot de best bewaarde geheimen ter wereld.Maar los van de vraag of de zoekmachine onafhankelijk blijft, is te verwachten dat Google zal profiteren van haar dubbelrol: het bedrijf heeft een enorm klantenbestand voor wie een hoge Google-ranking van onschatbare waarde is. Op velen van hen zal Google als aanbieder van domeinnaamextensies sowieso een grote aantrekkingskracht uitoefenen.
Google als registrar: poort naar nieuwe diensten
Ook de rol van Google als registrar heeft tot opschudding in de markt geleid. Potentieel is Google als registrar namelijk een enorme game changer. Het bedrijf is groter dan welke bestaande registrar dan ook. Ter vergelijking: de omzet van Google is ruim 50 keer hoger dan die van de grootste registrar ter wereld (Godaddy). De rol van Google als registrar kan vooral dienstverleners in domeinnamen, webdesign en hosting die zich richten op het mkb raken. Google probeert al enkele jaren haar klantenbasis in dit segment te verbreden, maar veel kleine ondernemers ervaren het bedrijf als duur en zien het vooral als een platform voor grote spelers met omvangrijke advertentiebudgetten.Google zou deze ondernemers bijvoorbeeld kunnen bereiken door hen als registrar te voorzien van een domeinnaam en, al dan niet in samenwerking met partners, aanvullende diensten aan te bieden. Hiermee wordt de stap naar het afnemen van andere diensten aanzienlijk verkleind. Het bedrijf gaat dan concurreren met talloze hosters, webdesigners en andere online dienstverleners.Dat kan voor die bedrijven overigens ook voordelen hebben. De kans bestaat dat Google met haar uitstraling en bereik de drempel voor bedrijven om online te gaan verlagen. Wat op termijn ook andere dienstverleners meer werk op zal leveren.
Wat gaat Google doen?
Wereldwijd worden de ontwikkelingen bij Google intensief gevolgd. Veel ondernemers zien de onderneming – terecht- als een voorbeeld voor succesvolle innovatie. “Wat zou Google doen?“ is inmiddels een bekende uitdrukking*. In de wereld van domeinnamen kan de vraag inmiddels anders gesteld worden: “Wat gaat Google doen?”.
*What Would Google Do?: Reverse-Engineering the Fastest Growing Company in the History of the World, Jeff Jarvis, 2009.