Wat is het geheim van een echte topwebsite?
Check de 5 belangrijkste tips
Check de 5 belangrijkste tips
Belsimpel boekte enorme successen mede dankzij de uitmuntende kwaliteit van haar website. Maar wat maakt een website nu echt bijzonder? Er zijn meer dan 2,5 miljoen websites in Nederland, maar slechts een klein deel slaagt erin echt op te vallen. De belangrijkste 5 punten heb ik voor je op een rij gezet:
Het begint allemaal met een onderscheidende naam. Kies een onderscheidende naam die bij voorkeur duidelijk maakt wat je online doet. Belangrijk is dat de naam goed in het gehoor is en goed uitgesproken kan worden. Op die manier kun je deze naam ook gebruiken om met offline middelen mensen naar je website te trekken en speel je in op de snelle groei van gesproken zoekopdrachten. Het is slim om naast je .nl-domeinnaam ook de bijbehorende .com-variant te registreren, dit verkleint de kans op merkmisbruik. Check in onze Whois of bij een hostingprovider of jouw gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.
Je kunt nog zo’n goede website hebben. Als je niet vindbaar bent, is de kans op succes klein. Adverteren op Google is daarbij allang niet meer de enige factor die telt. Relevante content voor je doelgroep, aanwezig zijn op relevante social media, een goed werkend SSL-certificaat, het hoort er allemaal bij. Google wijzigt regelmatig haar algoritmes, dus houdt de ontwikkelingen in de gaten. Je hostingprovider of webbureau kan je hierin vaak ook goed adviseren.
Een van de grootste uitdagingen voor startende online ondernemers is het vertrouwen van de doelgroep winnen. Bij kopen op afstand zijn mensen nu eenmaal minder goed van vertrouwen dan in een fysieke winkel.
Online ondernemers investeren daarom veel tijd en geld in zaken die bijdragen aan de betrouwbaarheid van hun website. Een belangrijke ontwikkeling is dat Google Chrome vanaf juli 2018 bezoekers actief waarschuwt voor websites zonder SSL-certificaat. SSL is anno 2018 echt onmisbaar voor jouw website of webshop.
Lees ook de top 5 investeringen om je site betrouwbaar te maken.
Een trage website converteert niet, maakt een slechte indruk en scoort lager in Google. Toch onderschatten veel ondernemers nog steeds het belang van goede hosting. Te vaak zijn de kosten van een hostingprovider een sluitpost. Zelf geen verstand van hosting? De e-commerce Wiki heeft een uitgebreide Q&A over webshophosting die jou zeker op weg kan helpen bij het kiezen van een goed hostingpakket.
Als online ondernemer moet je je zaken goed op orde hebben. Nog te vaak verslikken startende ondernemers zich in zaken als het Consumentenrecht (waarbij consumenten hun aankoop meestal binnen 14 dagen mogen retourneren) en onderschatten ze de manier waarop je met data omgaat. Uit onderzoek van SIDN blijkt dat de meeste ondernemers bijvoorbeeld niet op hun website aangeven hoe zij omgaan met persoonsgegevens, terwijl zij die op hun site wel opvragen bij hun klanten. Vanaf mei worden de eisen hieraan nog strenger met de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Natuurlijk zijn deze punten niet iets wat je eenmalig checkt. Het is ook een pro-actieve houding. Een topwebsite vereist ook dat je voortdurend de ontwikkelingen volgt en investeert in verbeteringen. Bedenk daarbij dat maar weinig online bedrijven echt overnight groot worden. Vaak gaat daar een jarenlang ontwikkelingsproces aan vooraf.