Wat drijft de groei van de domeinnaammarkt in 2021?
2021 voortvarend van start
2021 voortvarend van start
Met de start van de coronamaatregelen in maart vorig jaar steeg de vraag naar domeinnamen en websites direct en fors. Tienduizenden Nederlandse bedrijven verschoven hun focus van offline naar online, startten een website of webwinkel en registreerden een domeinnaam. Na een jaar lijkt het erop dat deze verschuiving blijvend is. En niet alleen in Nederland: Verisign, het bedrijf achter .com, verwacht over 2021 een nettogroei van 5%. De groei van .com is een goede indicatie voor de groei van de gehele domeinnaambranche. Mede daarom belooft 2021 een uitstekend jaar voor de domeinnaam- en hostingbranche te worden. Zowel in Nederland als daarbuiten.
Bijna geruisloos passeerde het aantal .nl-domeinnamen in mei de 6,2 miljoen. Begin 2020 stond de teller nog op 5,9 miljoen en in de zomer bereikten wij de mijlpaal van 6 miljoen, 6 jaar nadat de 5 miljoenste domeinnaam geregistreerd was. Die aantallen lijken op het eerste gezicht niet heel indrukwekkend, maar binnen de .nl-zone worden jaarlijks ruim 800.000 domeinnamen weer opgeheven. Om een groei van 150.000 domeinnamen per jaar te bewerkstelligen zijn dus een miljoen nieuwe registraties nodig. Een enorm aantal op een bevolking van 17 miljoen mensen. Zeker als daar ook nog de .com, .eu en andere domeinnaamextensies bij opgeteld worden.
Wat verklaart dat de groei aanhoudt, ook nu het einde van de ‘coronatunnel’ in zicht is? Uit onze eigen cijfers en onderzoek elders (zie de links in de tekst) kunnen wij 5 factoren afleiden die erop wijzen dat het met de continuïteit van de Nederlandse hosting- en domeinnaammarkt wel goed zit:
Hoewel door nood gedwongen, blijken sommige maatregelen erg goed uit te pakken voor ondernemers. Zo ontdekten veel retailers dat winkelen op afspraak beter is voor de klantrelatie en de verkoop ten goede komt. Ook de horeca ontdekte dat afhaalmaaltijden een mooie aanvulling kunnen zijn op het businessmodel. Daarnaast ontdekten veel ondernemers in die sector dat je met een eigen website geen commissie hoeft af te dragen aan een platform zoals Thuisbezorgd.nl. De kwaliteit en het gebruik van websites verbeterde sterk en die investering werpt nog jaren zijn vruchten af.
Uit ons eigen onderzoek van medio 2020 bleek dat 100% van de startende ondernemers online startten. Ook hier speelde de noodzaak als gevolg van de lockdown, maar eenmaal online gestart bleek de eigen website een prima bron van leads. Dat onderschreven vrijwel alle ondernemers die wij interviewden voor onze artikelenreeks .nl in de spotlight. Het is waarschijnlijk dat ondernemers die op die manier gestart zijn, ook zo blijven werken.
Een bijeffect van de coronamaatregelen is dat vooral lokale en regionale ondernemers online gingen. Veel consumenten keken voor hun aanschaf meer dan ooit in de buurt. Dit zagen wij terug in onze cijfers. Omdat ruim 92% van alle lokaal en regionaal georiënteerde ondernemers werkt met .nl, zagen wij het domein sneller groeien dan ooit.
Figuur 1: Onderzoeksvraag Q16b_1 Zakelijk gebruik: Welke domeinextensie zou dan uw eerste voorkeur hebben? (lokale en regionale ondernemers, Bron SIDN/GfK, n=577)
Doorgaans zijn de zomermaanden en januari momenten waarin ondernemers hun domeinnaamportfolio evalueren en ongebruikte namen opheffen. Dit gebeurt steeds minder. Wellicht ook, omdat steeds meer ondernemers doorhebben dat een ongebruikte domeinnaam nog steeds waarde vertegenwoordigt of na opheffing misbruikt kan worden.
Figuur 2: Nettogroei, nieuwe registraties & opheffingen van .nl.
Veel groothandels die tijdens de lockdown niet of beperkt aan bedrijven konden leveren, hebben een direct online verkoopkanaal onder whitelabel geopend of zijn gaan verkopen via platforms. In veel gevallen met succes. Deze kanalen zijn daarom volgens trendwatchers ook ‘here to stay’. Meer weten over de groei en ontwikkeling van het .nl-domein? Lees onze statistieken op stats.sidnlabs.nl. Internationale cijfers vind je in het kwartaalrapport van CENTR.org.