Wacht niet te lang met registreren van een domeinnaam

Bescherm je merknaam ook internationaal

Handen op een fietsstuur

Het zonder toestemming gebruiken van een merknaam of logo treft een steeds bredere groep bedrijven. Een recente case uit Zaandam waar een lokale ‘fietsenwinkel’ de naam van het Engels-Franse JUICY BIKE gebruikte in een .nl-domeinnaam (juicybike.nl) is een treffend voorbeeld. De website is inmiddels offline gehaald. Het voorbeeld toont aan dat niet alleen multinationals internationaal aan domeinnaammonitoring moeten doen. Juist startups en groeiende merken zijn een geliefd doelwit.

Bedrijf in opkomst

JUICY BIKE is een opkomend merk voor fietsen en e-bikes met het hoofdkantoor in Chesterfield, Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is nog niet heel bekend, maar in opkomst en wie het googelt ziet al snel dat het een bonafide bedrijf is. Het bedrijf heeft echter in veel Europese landen, waaronder Nederland, geen domeinnaam geregistreerd onder het landendomein van die landen en is daarmee een doelwit voor merkmisbruik. In dit geval een Zaandamse fietsenboer die besloot om op juicybike.nl een ‘filiaal’ te openen. Zonder dat JUICY BIKE dat zelf wist en op naam van een lokale journalist die kritisch was op de activiteiten van de fietsenboer.

Domeinnaam in quarantaine

Na klachten van de journalist over de tenaamstelling is de website offline gehaald en de domeinnaam in quarantaine geplaatst. Uit ons onderzoek bleek dat de houdergegevens die bij de domeinnaam vermeld werden, onjuist waren.

Aantrekkelijk doelwit

Eind goed al goed? Nou nee, het voorbeeld toont aan hoe ook relatief kleine en onbekende merken doelwit kunnen worden van misbruik. De reden dat ze vaak aantrekkelijk zijn is tweeledig:

  1. Startups en groeiende bedrijven hebben vaak niet de beschikking over de geoliede merkbeschermingsmachine die topmerken in huis hebben. Misbruikers mijden die laatste groep steeds meer, omdat ze daar snel tegen de lamp lopen.

  2. Startups en groeiende bedrijven breiden hun activiteiten vaak van land tot land uit en laten hun merkbescherming synchroon lopen. Dat hun merk in buurlanden dan bekend, maar nog niet beschermd is, realiseren ze zich onvoldoende.

Dit laatste lijkt bij JUICY BIKE het geval. Het merk is te koop in het VK, Frankrijk, Spanje en Portugal, maar nog niet in Nederland en andere EU-landen. Het bedrijf had de domeinnamen van hun merknaam in de overige EU-landen nog niet overal vastgelegd. Naast Nederland is de naam bijvoorbeeld ook in België nog vrij. Als de journalist wiens naam misbruikt werd niet aan de bel had getrokken, had het misbruik nog lang kunnen duren.

Registreer vroegtijdig je domeinnamen

De conclusie van deze case is dat het op domeinnaamgebied verstandig is om de domeinnaam van je merk ook te registreren in landen waar je nog niet actief bent, maar dit redelijkerwijs wel gaat worden in de toekomst. Een registratie van je merknaam als domeinnaam kost je misschien € 20 per jaar voor een ongebruikte domeinnaam, maar een misbruikzaak algauw het honderdvoudige. Nog los van de schade.

Het is belangrijk om te beseffen dat het defensief vastleggen van een domeinnaam geen absolute garantie is tegen misbruik. Maar het verkleint de kans op misbruik aanzienlijk en kan een startend bedrijf een hoop tijd, geld en frustratie besparen. Bij domeinnamen geldt vaak: wie het eerst komt, bespaart zichzelf een hoop gedoe.

Wil je meer weten over domeinnaammisbruik en hoe je jezelf hiertegen kunt beschermen? Kijk ook bij SIDN Merkbewaking.