Vraag naar websites en domeinnamen stijgt

Shift naar online door social distancing

Vrijwel alles wordt direct of indirect geraakt door de getroffen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Zo ook de markt voor domeinnamen en websites. Een aantal partijen ervaart negatieve effecten, anderen ervaren juist een stijgende vraag naar online diensten. Dat blijkt uit reacties op een recente rondvraag die we deden onder hosting providers en kleine ondernemers. Het aantal domeinnamen in Nederland groeit ongeveer even hard als voor de maatregelen.

Dagelijks 250 miljoen extra .nl-domeinnamen opgevraagd Het nieuwe normaal: het internet op via IPv6

Groei domeinnamen onveranderd

Sinds de maatregelen van kracht werden, registreerden Nederlandse ondernemers en particulieren ruim 85.000 .nl-domeinnamen. 10.000 meer dan in dezelfde periode in 2019. Een klein deel daarvan, 2 à 3% betreft domeinnamen die aan corona gerelateerd zijn, maar de meesten hebben geen relatie tot dit onderwerp. Ook het aantal partijen dat .nl-registraties direct aanbiedt, steeg van 1.186 naar 1.206. Tegenover de stijgende vraag stond in maart ook een groot aantal opheffingen, maar deze cijfers zijn vertekend, omdat opheffingen altijd een piek kennen aan het einde van een kalenderkwartaal. In april steeg de vraag nog verder.

Starters 100% online

De vraag komt vooral van (startende) ondernemers. In een enquête, die onderzoeksbureau GfK voor ons uitvoerde, gaf 100% van de startende ondernemers aan de domeinnaam te registreren voor online activiteiten. Het is voor het eerst dat er geen enkele ondernemer aangeeft te kiezen voor een ‘offline’ start. Vermoedelijk door de situatie waarin we met elkaar beland zijn als gevolg van het coronavirus.

Sterk stijgende vraag naar websites en webshops

De vraag naar domeinnamen blijft op niveau, maar de vraag naar zakelijke mailboxen, websites en webshops zit in de lift. Zo rapporteerde websitebouwer Wix.com afgelopen week een sterk stijgende vraag vanuit bedrijven die nu prioriteit geven aan online activiteiten. Ook partijen in Nederland herkennen dit: waar voor maart van dit jaar 30% van alle domeinnamen voorzien werd van mail of website, melden aanbieders dat dit percentage bij nieuwe registraties nu tussen de 40 en 50% ligt. Daarbij gaat het vooral om webwinkels.

.nl populair bij lokale en regionale aanbieders

Veel van de ondernemers die nu online starten werken regionaal of lokaal. Mede hierom steeg het deel van de ondernemers dat de voorkeur geeft aan .nl boven het internationalere .com van 69% naar 76%. Diegenen die internationale ambities hebben, blijven bij .com. De voorkeur voor andere extensies (.eu, .net, .org) daalt.

Belang cybersecurity steeds groter

Een andere opvallende trend is het sterk stijgende belang van cybersecurity. Bijna 30% van de ondernemers geeft aan de dreiging van cybercrime belangrijk te vinden. Het is echter lastig te meten in hoeverre de grotere afhankelijkheid van online tijdens de nu geldende maatregelen om sociale afstand te bewaren daarbij een rol speelt. Uit de antwoorden van respondenten blijkt dat ook het spraakmakende incident met ransomware bij de Universiteit Maastricht een belangrijke wake-up call geweest is. Ransomware wordt nu zelfs als het grootste individuele securityrisico voor ondernemingen gezien.

Ook online niet immuun

Uit het voorgaande kun je mogelijk concluderen dat het in de online business alleen maar rozengeur en maneschijn is. Helaas is dit niet het geval. Ook providers hebben te maken met klanten die in de problemen komen. De eerder genoemde websitebouwer Wix.com verwacht dat de positieve effecten op de vraag worden uitgewist door de dalende vraag in bijvoorbeeld de reis- en entertainmentsector. Ook GoDaddy, de grootste registrar ter wereld, verwacht netto een lichte omzetdaling in het tweede kwartaal.

Nederland online sterk

De belangrijkste takeout tot dusver is dat Nederland zich gelukkig mag prijzen met haar ijzersterke online infrastructuur. De hoge adoptie van websites en domeinnamen, het grote aantal aanbieders van online diensten en de bijna universele beschikbaarheid van breedband maken veel mogelijk. Dat biedt ook kansen. Lokale en regionale partijen kunnen in deze markt online activiteiten ontplooien waar tot dusver nauwelijks vraag naar was.