Vraag .club-domeinnamen in januari verdubbeld door Clubhouse-app

Een case die laat zien hoe onvoorspelbaar de domeinnaammarkt is

Clubhouse app op telefoon

De Clubhouse-app is een van de hypes in de techwereld. Miljoenen iPhone-bezitters installeerden de app in de afgelopen maanden. Het succes van de app heeft ook zijn weerslag op de domeinnaamwereld: het .club-domein zag zijn nieuwe registraties in de afgelopen maanden bijna verdubbelen doordat gebruikers een domeinnaam voor hun Clubhouse-kamer registreerden.

Clubhouse-app

Clubhouse is een social media-platform waarmee je clubs kunt vormen en mee kunt luisteren bij gesprekken tussen beroemdheden, ondernemers, kunstenaars en experts. Die gesprekken vinden plaats in ‘kamers’ met namen als Good Vibes Club, History Club, etc. Per kamer mogen maximaal 5.000 deelnemers een gesprek volgen. De organisator bepaalt wie het woord mag nemen. Om toegang te krijgen tot Clubhouse, moet je uitgenodigd worden en de app is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS. Ondanks die drempels kent de app inmiddels al meer dan tien miljoen gebruikers.

Waarom .club?

Mensen die de domeinnaam van een bekende ‘kamer’ willen registreren, kunnen binnen .com zelden nog terecht: met 137 miljoen geregistreerde .com-domeinnamen zijn voor de hand liggende namen als historyclub.com meestal bezet. Van .club zijn ‘maar’ 1 miljoen domeinnamen geregistreerd, dus is de kans groter dat een naam als history.club vrij is. In januari en februari steeg het aantal nieuwe registraties van .club met 92% ten opzichte van een jaar eerder. Nog belangrijker voor .club was de verzevenvoudiging van verkochte premium domeinnamen, die per stuk enkele duizenden dollars per jaar kunnen kosten.

Is dit toeval?

Het bedrijf achter Clubhouse is het Amerikaanse Alpha Exploration Co. Er is geen enkele relatie tussen Alpha Exploration Co en LLC, het bedrijf dat sinds 2013 eigenaar is van het nieuwe generieke topleveldomein .club. Het lijkt erop dat die laatste partij gewoon veel geluk heeft. Dat kwam de mensen achter .club goed uit, want hoewel .club een relatief succesvolle gTLD is, was het aantal domeinnamen onder beheer in de 2 jaar voorafgaand aan de Clubhouse-hype gedaald van 1,6 naar 1 miljoen. Daarmee toont deze case eens te meer aan hoe onvoorspelbaar de domeinnaammarkt kan zijn en hoe afhankelijk aanbieders zijn van externe factoren.

Premium beleid betaalt zich terug

Toch profiteert .club ook van goede beslissingen die de registry in het verleden zelf nam. In plaats van op grote schaal gratis domeinnamen weg te geven in een freemium-model (zoals bijvoorbeeld .xyz), investeerde de registry in daadwerkelijk gebruik van de domeinnaamextensie door beroemdheden en prominenten. Precies die groep waar ook Clubhouse zich op richt. Dat maakt de extensie een acceptabel label voor de exclusieve kamers in Clubhouse.

Blijft het bij een hype?

Toch is het maar de vraag of Clubhouse een blijvertje is. Inmiddels zijn er serieuze zorgen over de veiligheid en privacy van de app, die draait op een Chinees platform. In een tijd waar privacy en cybersecurity steeds belangrijker worden kan dit het verschil maken tussen succes en falen.