Voorwaarden voor aanvragen domein voor stad of regio ongewijzigd
Nieuwe aanvraagronde verwacht in 2021 of 2022
Nieuwe aanvraagronde verwacht in 2021 of 2022
Afgelopen week vond de 66e ICANN-conferentie plaats in Montreal, Canada. Op de agenda stonden onder meer de voorwaarden waaronder steden en regio’s in een nieuwe aanvraagronde hun eigen geografisch topleveldomein (geo-TLD) mogen aanvragen. Voornaamste conclusie is dat de voorwaarden ten opzichte van de vorige ronde vrijwel niet veranderen. De werkgroep die de procedure ruim 2 jaar lang onder de loep nam, kwam in haar eindrapport tot deze conclusie. Het eindrapport wordt de komende tijd ter goedkeuring voorgelegd aan de ICANN-board.
Geo-TLDs zijn een populaire categorie binnen de nieuwe TLD’s, omdat het voor veel steden en regio’s een mooie mogelijkheid is zich te profileren. Denk aan .amsterdam, .frl (Friesland) en .bayern. Een aantal geo-TLDs is succesvol, een aantal niet. .amsterdam behoort bijvoorbeeld tot de meest succesvolle steden TLD’s ter wereld, afgezet tegen het aantal inwoners en de economie. Anderen slaagden er nauwelijks in de bewoners van de regio aan te spreken, zoals .ruhr, en .vlaanderen. In de praktijk blijkt succes niet altijd een simpel rekensommetje te zijn. Relatief kleine regio’s als Tirol presteren vaak beter dan grote rijke regio’s als het Ruhrgebied. Sentiment en aansprekendheid van de naam zijn doorslaggevend. Een belangrijk onderdeel van het voorbereidingsproces is daarom grondig marktonderzoek in de stad of regio waarvoor de geo-TLD bestemd is.
In de praktijk liggen geo-TLDs vaak gevoelig, omdat een regio zich hiermee lijkt te onderscheiden van het land waartoe zij behoren. Denk aan .cat (Catalonië) en .eus (Baskenland) in Spanje. Ook kunnen plaatsnamen vaak een generieke betekenis hebben, zoals de Franse stad Tours dat ook vertaald kan worden als ‘excursies’. Een inmiddels beruchte zaak is .amazon. Het domein dat geclaimd wordt door de Amerikaanse retailgigant, waartegen een aantal Zuid-Amerikaanse landen fel protesteert. Daarom is het goed te weten wat nu de eisen zijn waaraan een aanvraag moet voldoen met het oog op de volgende ronde.
De belangrijkste regel voor geo-TLDs is de relatie met autoriteiten. Als je een geo-TLD wilt aanvragen die duidelijk gelieerd is aan een stad of regio, moeten de autoriteiten daarvan instemmen of een verklaring van geen bezwaar afgeven. Voor een aanvraag voor bijvoorbeeld .brabant moet er dus instemming zijn van het bestuur van de Nederlandse en de Belgische provincie van die naam. Dit is altijd het geval als de regio voorkomt op de lijst van UNESCO (vb Catalonië) of een exacte match is met de naam van een bestuurlijke regio (bijvoorbeeld de provincie Overijssel). Voor steden ligt het iets complexer. Er is geen officiële stedenlijst, dus hier geldt het vereiste alleen als duidelijk is dat de geo-TLD bestemd is voor gebruik in een bepaalde stad. .tours hoeft dus niet noodzakelijkerwijs de instemming van de Franse gemeente Tours te hebben, want kan ook op excursies slaan. Een ander voorbeeld is .vegas dat niet als geo-TLD geldt, omdat het woord wereldwijd synoniem is met de gokindustrie. In de praktijk is steun van de autoriteiten wel een belangrijke succesfactor bij de aanvraag. Als de lokale overheid een extensie gebruikt is dat een waardevolle endorsement.
ICANN werkt aan een nieuwe aanvraagronde die in 2025 plaats zou moeten vinden. Als het voorstel van de werkgroep wordt goedgekeurd weten potentiële aanvragers waar zij aan toe zijn. Dat is belangrijk, want de voorbereiding van een aanvraag duurt vaak meer dan een jaar. Geïnteresseerden zouden dus al in 2024 hun huiswerk moeten doen met het oog op de nieuwe ronde. Daarbij gaat het niet alleen om marktonderzoek, maar ook om de technische voorbereidingen en het vinden van een registry service provider.
Wil je meer weten over nieuwe domeinnaamextensies? Wij volgen de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend en participeren actief in relevante internationale fora. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan via marketing@sidn.nl. Je ontvangt dan relevante updates per mail. Opzeggen kan via een mail aan hetzelfde adres.