Afgelopen maand verscheen SIDN analyseert Belsimpel waarin wij de online business van deze succesvolle telecomorganisatie onder de loep namen. Een van de zaken die opviel was dat Belsimpel een groot domeinnamenportfolio bezit en dat ook actief beheert. Een praktijk waar veel organisaties van kunnen leren, want vaak weten bedrijven zelf niet welke domeinnamen ze eigenlijk bezitten.
Wirwar aan registraties
Binnen een organisatie houden vaak verschillende afdelingen zich bezig met online activiteiten. Marketing, ICT, corporate communicatie hebben vaak allemaal een reden om domeinnamen te registreren. Omdat het proces zo eenvoudig is, is het een fluitje van een cent om zoiets te regelen. Soms wordt daarbij de bedrijfsnaam opgegeven. Soms ook niet. Na verloop van tijd ontstaat daardoor een wirwar aan registraties met verschillende registratiegegevens en contactpersonen. De verwarring wordt nog groter wanneer de vermelde contactpersonen niet meer in dienst zijn.
Pijnlijke anekdote
Een pijnlijke anekdote betreft het geval van een grote organisatie met vestigingen in het hele land die had ontdekt dat er meer dan 500 domeinnamen met hun merknaam door ‘derden’ geregistreerd waren. Zonder omhaal kreeg een advocatenkantoor de opdracht dagvaardingen aan de derden te betekenen, waarna ze erachter kwamen dat vrijwel al die derden aan de organisatie zelf verbonden waren en de namen te goeder trouw voor het bedrijf zelf hadden geregistreerd. Ze hadden daarbij echter of hun eigen naam of een afwijkende bedrijfsnaam gebruikt.
Testje
Bijzonder? Nee, mensen zijn vaak erg onnauwkeurig in de manier waarop ze een domeinnaam gebruiken. Bovendien veranderen namen voortdurend door fusies en overnames. Een voorbeeld: stel, je werkt bij Achmea. Welke namen kun je gebruiken voor de registratie? Een test voor oplettende lezers. Van welk bedrijf zouden de registraties die horen bij onderstaande fictieve voorbeelden zijn?
Friese Boeren Onderlinge
PvF
van Duin
Particuliere Verzekeringen
DDB & Tribal
De oplettende lezer ziet meteen dat al deze namen een link hebben met Achmea/Eureko. DDB heeft als reclamebureau filmpjes voor Centraal beheer gemaakt. W van Duin is de ceo van Achmea, Friese Boeren Onderlinge is een verkorte variant van de naam waaraan FBTO ontleend is, PvF is met Achmea gefuseerd, etc.
Nachtmerrie
Nu is Achmea een organisatie die het in werkelijkheid wel goed voor elkaar heeft, door haar registraties centraal te organiseren. Maar als je op holdingniveau het overzicht kwijt bent, kan de diversiteit aan mogelijkheden een nachtmerrie worden wanneer je als organisatie het overzicht over je portefeuille wilt bewaren.
Domeinportfoliochecker
Daarom biedt SIDN sinds enige tijd de Domeinportfoliochecker (DPC) aan. Met deze dienst gaan wij na welke domeinnamen er waar geregistreerd zijn die aan jouw organisatie toebehoren. Op die manier krijg jij het inzicht dat je nodig hebt om de portfolio effectief te kunnen beheren. Je leest er meer over op deze website.