De muziekindustrie staat bekend als een harde wereld. Het is niet vanzelfsprekend dat je je brood kunt verdienen met muziek maken en helemaal niet voor jonge artiesten. De industrie wordt gekenmerkt door haar ingewikkelde, bureaucratische structuur. Een structuur waarin artiesten maanden moeten wachten op uitbetaling van royalty’s, waarin complexe contracten onvermijdelijk lijken en transparantie niet lijkt te bestaan. Dat moet toch anders? Volgens de initiatiefnemers van IBT Music kan dat. Teun van Eil, projectleider van het initiatief, legt uit hoe hun geautomatiseerde blockchain-systeem het verschil kan maken en transparantie brengt in de muziekindustrie.

In het huidige systeem zijn de regelingen rondom muziekrechten niet transparant. Dit werkt vooral in het nadeel van de jonge artiest. Want hoe treed je toe tot die muziekwereld zonder een contract bij een groot platenlabel? Om met muziek je brood te verdienen word je hier haast toe gedwongen. Dit gebeurde ook met Martin Garrix. De jonge dj sloot aan het begin van zijn carrière een contract af zodat hij zich volledig kon richten op muziek. Garrix kreeg een vast maandsalaris van het platenlabel in ruil voor de rechten van zijn nummers. Een aantrekkelijk contract voor een beginnend artiest, maar schijn bedriegt. Ook al krijgt een artiest als Garrix meer bekendheid, het contract blijft staan. Dat betekent dat niet de artiest, maar het label hiervan profiteert. En kom maar eens van dat systeem af.
Dan hebben we het nog niet gehad over de uitbetaling van het aantal streams (de keren dat een nummer of video online wordt afgespeeld). Door het handmatige administratieve werk duurt het soms wel 9 maanden tot een artiest uitbetaald krijgt. Digital Service Providers (DSP’s), zoals Spotify, Apple Music en VEVO, sturen de informatie uit hun systeem naar Buma/Stemra; belangenbehartiger voor componisten, tekstdichters en muziekuitgevers op het gebied van muziekauteursrecht. Buma/Stemra print dit uit en neemt het handmatig over in hun eigen systeem. Een tijdrovend proces, waardoor Buma/Stemra niet kan uitbetalen aan artiesten met minder dan 50.000 streams per nummer. Hierdoor wordt het probleem van deze partijen het probleem van de (beginnende) artiest.
Transparantie is de sleutel
IBT Music is een geautomatiseerd systeem dat hier verandering in brengt. Met het systee kunnen artiesten zelf smart contracts opstellen en deze als basis gebruiken voor uitbetaling door DSP’s en platenlabels. Teun: “IBT Music wil dat alles 100% transparant is, zodat kleine platenlabels makkelijker kunnen concurreren met grote partijen. Hierdoor kan geld ook sneller uitbetaald worden – binnen 1 dag in plaats van 9 maanden – en hoeven artiesten niet meer te vragen om een basisinkomen.”
IBT Music bestaat uit 2 systemen: Rightsshare en Settled. Rightsshare is het programma waarmee het label of de artiest daadwerkelijk werkt. Settled is het smart contract blockchain-systeem daarachter.
Het systeem is zo gebouwd dat je met Rightsshare niet alleen kunt aansluiten bij Settled, maar ook bij andere blockchains. Teun: “Settled is een rails die wij gebouwd hebben en Rightsshare is de eerste locomotief op die rails. Maar er zijn ook andere partijen die rails en locomotieven gebouwd hebben. Wij willen met onze locomotief ook op die rails kunnen rijden en zij mogen met hun locomotieven op onze rails rijden.”
Hoe werkt het precies?
Een mooi idee, maar hoe werkt het dan precies? Een artiest produceert een nummer. Het platenlabel registreert dit nummer via Rightsshare (of een concurrent daarvan) en zorgt ervoor dat het muziekstuk gedistribueerd wordt. Via Settled wordt een unieke cijferlettercombinatie aan het nummer gekoppeld. Deze registratie wordt gebruikt om het nummer bij DSP’s onder te brengen. DSP’s kunnen met die code precies nagaan waar het nummer in de blockchain geregistreerd staat. Alle streams per DSP koppelt het blockchain-systeem automatisch aan het specifieke nummer. Doordat de blockchain transparant en open is, kan de artiest zelf ook zien hoe vaak het nummer bij de verschillende DSP’s gestreamd is. Zo kan de artiest zelf uitrekenen wat hij of zij aan royalty’s – vergoeding volgens de overeenkomst met het label – hoort te ontvangen. Teun: “In het begin zal het nog zo zijn dat DSP’s het geld naar platenmaatschappijen overmaken en dat zij het overmaken naar de artiesten. Later zou dit van de DSP’s direct naar de artiesten kunnen.”
SIDN fonds
Mensen en organisaties verbinden voor een kansrijk en zorgeloos digitaal bestaan, dat is de missie van SIDN. SIDN fonds, dat we in 2014 startte, draagt hieraan bij. SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen en geeft geld aan projecten die het internet versterken, bijdragen aan empowerment van de gebruikers of die internet op een vernieuwende manier inzetten. Zo dragen we bij aan de welvaart en het welzijn in Nederland.
Met dank aan SIDN fonds
Het veelbelovende initiatief is mede mogelijk gemaakt door SIDN fonds en krijgt veel steun vanuit de markt. “Zonder SIDN fonds hadden wij deze software niet kunnen bouwen”, vertelt Teun. Het fonds investeert in projecten met lef en maatschappelijke meerwaarde, die bijdragen aan een sterker internet. Vorig jaar opende het fonds een call binnen een specifiek thema, namelijk: Blockchain for Good. Teun en zijn partners werden hierover getipt en besloten een beroep te doen op het fonds, en met succes.
“Inmiddels halen we ook geld op door middel van een ICO (crowdfunding, maar dan met cryptocurrency). De afgelopen maanden hebben we de nadruk gelegd op het bewijzen aan potentiële investeerders dat het écht kan. En dat is gelukt. 23 mei hadden we een deadline. Toen startte de ICO in Ibiza, bij een groot dance event. De eerste investeerders zijn toen ingestapt. Inmiddels hebben we het eerste miljoen al opgehaald. Dat geeft aan dat de markt veel vertrouwen in ons heeft. Met het geld dat we hebben opgehaald gaan we de projecten doorontwikkelen. We willen ervoor zorgen dat het echt een goed marktproduct wordt.”
Het ultieme doel
Volgens Teun is het ultieme doel om wereldwijd standaard te worden. “We willen in ieder geval de poort naar de blockchain zijn. Het zou mooi zijn als iedereen het Settled blockchain-systeem zou gebruiken om muziekrechten te registreren. En het liefst willen we dat zoveel mogelijk labels Rightsshare gaan gebruiken. Platenmaatschappijen hebben nu allemaal hun eigen software voor het vastleggen van de rechten. Die functionaliteiten bouwen wij ook in ons systeem, dus in principe kunnen zij afscheid nemen van de software die zij op dit moment gebruiken.”
Voor nu staat er een mooi basisproduct dankzij steun van SIDN fonds. Maar dit is niet waar het stopt. Het toepassen van het project in de praktijk is de volgende stap in de reis naar een transparanter en eerlijkere muziekindustrie.