Trademark Office zet verkooptruc met domeinnamen voort onder de naam Lectual Europe

Zakenman slaat moedeloos zijn hand voor zijn ogen

Al eerder waarschuwden we voor de dubieuze praktijken van Trademark Office. Een partij die ondernemers benadert met de vraag ‘of ze het erg vinden dat iemand zijn domeinnaam maar dan met de extensie .com registreert’. Ondernemers gaan vervolgens in zee met een partij die ‘concurrerende’ domeinnamen voor ze registreert tegen veel te hoge tarieven. In het programma Opgelicht kwam deze week naar voren dat Trademark Office B.V. waarschijnlijk veel last ondervindt van alle waarschuwingen en negatieve publiciteit. Tegenwoordig gaan zij verder onder de naam Lectual Europe. Pas dus goed op!

Lectual.eu

Ondernemers opgelet! Trap niet in de verkooptruc met domeinnamen

Naast het oude domein trademark-office.com is er sinds kort ook het domein lectual.eu. actief. Vanuit deze nieuwe bedrijfsnaam en website gaat Trademark Office gewoon door met deze werkwijze.

Eerste registratierecht?!

Zo begint vaak het gesprek waarmee veel ondernemers de afgelopen jaren benaderd zijn. De suggestie wordt gewekt dat een derde partij de .com-, de .info- of een andere variant van je .nl-domeinnaam wil registeren. Omdat jij de houder bent van de .nl-domeinnaam zou je echter gebruik kunnen maken van je 1e registratierecht en de .com-domeinnaam via Lectual Europe kunnen laten vastleggen. Dat kost je dan ‘slechts’ zo’n 30 euro per jaar. Oh ja, je moet wel snel beslissen en meteen voor 10 of 15 jaar vooruit betalen.

Ondernemers voelen zich onder druk gezet

Door in te spelen op de angst dat er iemand met je (domein)naam vandoor gaat, voert Lectual Europe de druk op om ‘ja’ te zeggen tegen een wurgcontract. En het werkt, want nog steeds trappen veel ondernemers in deze verkooptruc. Wat niet gek is, want ze brengen het verhaal ook echt overtuigend.

De verkooptruc ontrafeld

Even ontrafelen. Lectual Europe heeft het over een ‘1e registratierecht’. Nou, dat bestaat niet! Iedereen kan op elk moment een domeinnaam registreren, als deze nog vrij is. Het bedrijf kan de domeinnaam daarom ook niet even voor je ‘vasthouden’ zoals ze ook regelmatig beweren. Een .nl-domeinnaam kost je gemiddeld tussen de 5 en 15 euro per jaar, afhankelijk van via welke registrar je ‘m registreert. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op. En hoewel 30 euro per jaar niet echt veel lijkt, is het veel te veel voor een gemiddelde domeinnaam. En dan brengt Lectual Europe ook nog eens 60 euro verlengingskosten per jaar in rekening. Ook dit is onzin!

Hoe voorkom je dat je hier intrapt?

In plaats van maximaal 15,- per jaar ben je dus ineens 90,- per jaar kwijt. En dat is geld dat je liever voor andere zaken wilt gebruiken. Daarom geef ik je graag wat tips om te voorkomen dat je in deze verkooptruc trapt:

  • Denk bij de start van je bedrijf goed na over de domeinnamen die je nodig hebt. Ben je bijvoorbeeld van plan om internationaal te gaan ondernemen dan is het verstandig om niet alleen de .nl-domeinnaam, maar ook meteen de .com-variant te registreren.

  • Laat je niet onder druk zetten als je gebeld wordt met een dergelijk aanbod. En ga zeker niet akkoord voordat je de algemene voorwaarden hebt doorgenomen.

  • Vind je het toch wel interessant om de domeinnaam te registreren, neem dan contact op met je eigen vertrouwde registrar (hostingbedrijf of websitebouwer). Die legt de domeinnaam dan met een paar drukken op de knop voor een eerlijke prijs voor je vast.

En ook hier geldt het aloude adagium: bij twijfel niet doen!