Succes van domeinen voor steden en regio’s blijft vaak onder de radar
Eigen geo-TLD kan flink bijdragen in de merkwaarde
Eigen geo-TLD kan flink bijdragen in de merkwaarde
Er komt een volgende aanvraagronde voor nieuwe topleveldomeinen aan, dat is zeker. ICANN wil in het voorjaar van 2026 aanvragen voor nieuwe internetextensies in behandeling nemen tijdens een zogenaamd application window. Experts schatten dat het totaal aantal aanvragen iets hoger zal liggen dan tijdens het window van 2012: 2.000 in plaats van 1.700 aanvragen.
Veel van de nieuwe zullen aanvragen van steden en regio’s betreffen, afkomstig van partijen die de afgelopen jaren hebben gezien hoe anderen konden pronken met hun eigen extensie, zonder dat zijzelf in de gelegenheid waren om een aanvraag in te dienen. Amsterdam heeft een eigen domein, Rotterdam niet. Tirol wel, Toscane niet. Dergelijke domeinnaamextensies staan bekend als geo-TLD’s.
Nu het aanvraagmoment nadert, bereiden veel van deze regio’s en steden zich voor op het aanvragen van een eigen geo-TLD. Een vraag die daarbij naar voren komt is hoe is het de geo-TLD’s uit het vorige window vergaan is. Op het eerste gezicht lijken die namelijk niet heel succesvol. Wie de top-10 van grootste nieuwe domeinnaamextensies (nTLD’s) bekijkt, ziet geen steden of regio’s in de top-10. Het grootste domein, .tokyo, komt op plaats 33 met 200.601 geregistreerde domeinnamen.
Naam | Aantal | |
1. | 3.892.179 | |
2. | 3.549.563 | |
3. | 3.204.973 | |
4. | 3.157.593 | |
5. | 1.910.102 | |
6. | 1.699.162 | |
7. | 1.110.051 | |
8. | 992.798 | |
9. | 732.789 | |
10. | 711.796 |
Tabel 1: Aantal registraties onder de top 10 van de nieuwe gTLD's per 17 mei 2024. Bron: ntldstats.com.
Dat is echter een erg eenzijdige manier om naar succes te kijken, want die aantallen zeggen niets over het daadwerkelijke gebruik. Bovendien worden veel domeinnamen onder de extensies in de top gratis weggegeven, dus ook het commerciële succes is een vraagteken.
Afgelopen tijd verschenen er 2 onderzoeken waar op een andere manier naar het succes van nieuwe internetextensies gekeken werd. Het eerste was de jaarlijkse studie Digitale Stadtmarken van DotZon. Deze Duitse onderzoekers riepen eind vorig jaar .amsterdam uit tot meest succesvolle stedendomein. Opvallend, want in absolute aantallen zijn .tokyo en .london veel grotere domeinen. Wat de onderzoekers van DotZon echter meenemen is hoeveel van die domeinnamen daadwerkelijk gerangschikt zijn in Google of voorkomen in lijsten van de meest bezochte domeinnamen. Ook wordt gekeken of de geregistreerde domeinnamen daadwerkelijk gebruikt worden. Als op basis hiervan een score wordt berekend die afgezet wordt tegen het aantal inwoners dat de stad telt, dan staat .amsterdam bovenaan.
Een ander onderzoek is dat van de Amerikaanse marktexpert John Matson, die onlangs zijn visie op de ontwikkelingen in de domeinnaammarkt presenteerde. Hij rangschikt de domeinen van steden op basis van verkeer en komt tot de conclusie dat ook stedendomeinen met relatief weinig registraties veel merkwaarde voor hun stad kunnen genereren. Ver bovenaan staat Las Vegas, maar dit is een uitzonderlijk domein, omdat de meeste websites met die extensie geen binding hebben met de stad zelf, maar goksites zijn. De top-5 daaronder is als volgt:
Naam | Bezoeken per hoofd bevolking | |
1 | .tokyo | 6 |
2 | .taipei | 5,3 |
3 | .berlin | 4,2 |
4 | .london | 3,8 |
5 | .amsterdam | 3,3 |
Tabel 2: Rangschikking van de top 5 van stedendomeinen op basis van verkeer. Bron: John Matson Consulting.
Kijk je een niveau dieper naar deze cijfers, dan zie je dat een klein aantal websites van overheden, events of grote bedrijven een domein al een enorme uitstraling kunnen geven. Stedendomeinen kunnen dus ook met kleine aantallen registraties zeer succesvol zijn. Dat is een interessante take-out voor al die steden en regio’s met plannen voor 2026.
Meer weten over een eigen domeinnaamextensie? Kijk op sidn.nl.