SIDN en Connectis na ruim 100 dagen

Begin dit jaar maakten we bekend dat SIDN een meerderheidsbelang had genomen in Connectis. Connectis is één van de grootste leveranciers van veilige inlogoplossingen in Nederland. Met deze krachtenbundeling wilden Connectis en SIDN de markt voor digitale identiteiten een krachtige impuls geven. Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Hoe staat het er nu voor?

SIDN en Connectis: “We kunnen nu meters maken met veilig inloggen” “Samen gaan we enorm veel waarde creëren” Markt voor digitale identiteiten krijgt sterke impuls door krachtenbundeling Connectis en SIDN

Veilige en eenvoudige inlogoplossingen

Meer dan 12 miljoen Nederlanders gebruiken de infrastructuur van Connectis om in te loggen bij ruim 250 dienstverleners, zoals grote (zorg)verzekeraars, uitgevers, lokale overheden en ministeries. De hoogopgeleide medewerkers van Connectis hebben een innovatief platform ontwikkeld voor o.a. veilig inloggen, mobiele authenticatie en koppelingen met bestaande login-voorzieningen zoals DigiD, eHerkenning, iDIN (Bank-ID) en eIDAS. Met eIDAS biedt Connectis als eerste private partij een oplossing aan om gebruikers vanuit heel Europa op een veilige manier online te identificeren.

100-dagenplan: kennis delen en klanten binden

SIDN had voor de krachtenbundeling met Connectis geen specifieke kennis van digitale identiteiten. We hebben de afgelopen maanden dan ook gebruikt om meer kennis te vergaren over Connectis en hun producten en diensten. Daarnaast hebben we gekeken waar er efficiencyvoordelen zijn te behalen door intensiever met elkaar samen te werken of door kennis te delen. Zo hebben we de administratieve processen binnen Connectis geprofessionaliseerd en ondersteuning geboden bij juridische en HR-vraagstukken.

Succesvolle impuls aan de marketing en sales

Ook hebben we een impuls gegeven aan de marketing- en salesstrategie van Connectis om het groeipotentieel van de bestaande producten en diensten in de markt te gaan realiseren. En met succes! Zo zitten we momenteel middenin diverse salestrajecten bij een aantal banken en verzekeraars en zijn we actief in de logistieke sector. Ook zorgen we voor goede afstemming met de overheid en doen we mee in tenders van buitenlandse EU lidstaten in het kader van eIDAS. Om de commerciële slagkracht te versterken, breidt Connectis momenteel de sales- en marketingorganisatie verder uit om de kansen in de markt te kunnen benutten.

En nu nieuwe registrarproposities ontwikkelen!

Deze eerste stappen hebben meer tijd gekost dan we in eerste instantie verwacht hadden. Vandaar dat we nu pas toe zijn aan de volgende stap. En dat is om te kijken of we nieuwe Connectis producten en diensten kunnen ontwikkelen die ook een toevoeging zijn op het portfolio van onze registrars. Dan kun je denken aan proposities op het gebied van security, oplossingen voor identitymanagement of slimme inlogoplossingen voor diverse sectoren. Uitgangspunten hierbij zijn in elk geval dat het proposities zijn die niet concurrerend zijn met onze registrars en die we net als de .nl-domeinnamen via de registrars in de markt kunnen zetten. We hebben met de VvR afgesproken dat we de mogelijkheden die we zien voor dergelijke registrarproposities na de zomer eerst met elkaar bespreken tijdens het eerstvolgende overleg met het VvR-bestuur voordat we hier mee aan de slag gaan.

Even terug: hoe past de acquisitie van Connectis ook alweer in onze ambitie?

Onze focus is de afgelopen jaren breder geworden dan het .nl-domein. Het grote succes dat we, zeker ook dankzij onze registrars, hebben met het .nl-domein heeft ons veel kennis en ervaring gebracht. Deze kunnen we door de samenwerking met Connectis breder inzetten voor de Nederlandse maatschappij. Het meerderheidsbelang in Connectis speelt een belangrijke rol in onze gewenste lange termijn strategie en het doel om op termijn minder afhankelijk te zijn van .nl. We krijgen hiermee direct een substantiële positie op de markt van digitale identiteiten. Zo werken we gericht aan onze ambitie om het digitaal bestaan van mensen en organisaties waardevoller, veiliger en makkelijker te maken. En voegen we waarde toe aan de ‘BV Nederland’.