Nu er steeds meer domeinnaamextensies zijn, zijn er ook steeds meer mogelijkheden om een domeinnaam samen te stellen. Door creatief om te gaan met naam en extensie kun je goed in het gehoor liggende combinaties maken. Bestaande voorbeelden zijn geefmijmaar.amsterdam, vi.be of wemovesh.it (ja, die bestaan echt). Een mooie manier om je site op te laten vallen dus, maar wel met een paar kanttekeningen.
Een glimlach

Een mooie semantische combinatie brengt een glimlach op je gezicht teweeg. Ga maar na: hebben de bovengenoemde 3 namen dat bij jou niet gedaan? Door een treffende semantische combinatie te kiezen geef je je domeinnaam niet alleen betekenis, maar ook emotionele lading mee.
Gewoontedieren
Leuk dus, maar helaas niet aan iedereen besteed. Ik sprak eens een man die voor zijn verjaardag de domeinnaam feliciteer.me geregistreerd had (hij heeft de naam niet meer). Hartstikke leuk natuurlijk, maar na een week stroomde zijn mailbox vol met mails van genodigden die naar feliciteerme.nl en feliciteerme.com waren gegaan en daar niets over het feest hadden gevonden. Old habits die hard…
Wat registreer je?
Mensen die een semantische domeinnaam kiezen zijn zich vaak niet bewust van de werkelijke betekenis van de extensie die ze kiezen. Zo is .me in bovenstaand voorbeeld in werkelijkheid het landendomein van Montenegro en .it het nationale domein van Italië. Ook het domein van Nauru (.nu) en Libië (.ly) worden veel gebruikt. Wanneer je een van deze extensies wilt gebruiken voor je bedrijf, wees je er dan van bewust dat de regeringen van die landen of de door hun aangestelde beheerders aanvullende eisen kunnen stellen aan je registratie. Zo zijn er landen waar je een adres in het land zelf moet hebben om te kunnen registreren en landen waar je je persoonlijk moet legitimeren.
Van semantisch naar fonetisch
Een aspect dat vaak onderschat wordt, is de onstuimige groei van voice controlled navigatie. Op dit moment is 20% van alle zoekopdrachten op internet spraakgestuurd. In 2020 zal dat naar verwachting 50% zijn. Toch zijn er nog maar weinig mensen die hun domeinnaam uitproberen door hem uit te spreken en de zoekresultaten te bekijken. Dus wat gebeurt er als je SIRI of Google Home opdracht geeft naar wemovesh.it te gaan (what’s in a name)? Gaat de zoekmachine dan naar de juiste site of doe je de naam onbedoeld eer aan?