Met de acquisitie van Connectis begon SIDN het nieuwe jaar voortvarend. Connectis is een van Nederlands grootste leveranciers van veilige inlogoplossingen. Directeuren Roelof Meijer van SIDN en Martijn Kaag van Connectis vertellen meer over deze acquisitie. “Wat we delen is een grote maatschappelijke betrokkenheid.”
Hoe moeilijk waren de onderhandelingen?
Roelof: “In elke onderhandeling zijn er momenten dat je je afvraagt of het nog wel gaat lukken. Maar eigenlijk zijn we het over de inhoud, over de grote lijnen, altijd eens geweest. Als je bedenkt dat het de eerste keer is dat we zoiets doen en dat het een flinke overname is, dan is het eigenlijk heel snel gegaan. In september hadden we de eerste gesprekken, in december was het rond.”
Martijn: “Ik moest het meest wennen aan het idee dat we onderdeel zouden worden van een stichting. Zou dat niet ten koste gaan van de slagvaardigheid, van de zakelijkheid? Maar in gesprekken met SIDN werden mijn vooroordelen al snel ontkracht. SIDN is zeker geen geitenwollensokken-club. Het is een technisch en zakelijk bedrijf. Wat het daarnaast moeilijk maakte, was het feit dat SIDN slechts 65% van de aandelen wilde overnemen. Als er ook nog een minderheidsaandeelhouder was die vooral winst wilde zien, kon dat conflicten opleveren met de non-profit SIDN. Dit is opgelost door de resterende aandelen onder te brengen in een nieuwe, charitatieve stichting. Met deze stichting willen we ongelijkheid in kansen bestrijden en sociaal ondernemerschap bevorderen.”
Roelof: “De oplossing om afstand te doen van het resterende belang leek te mooi om waar te zijn. Het laat zien waarom SIDN en Connectis zo goed bij elkaar passen. Wat we delen is een grote maatschappelijke betrokkenheid. Onze culturen matchen, onze missiestatements zijn bijna gelijk. En wat wij al deden met het SIDN fonds gaat Martijn nu doen met een eigen stichting.”
Was SIDN de enige kandidaat om Connectis over te nemen?
Martijn: “Zeker niet. De bedrijven stonden in de rij.”
Roelof: “Ik hield er dan ook wel rekening mee dat we niet snel genoeg zouden zijn. Daar komt bij dat andere bedrijven meer geld op tafel konden leggen. Dat maakte het een spannende periode. ”
Martijn: “We hebben niet gekozen voor de maximale opbrengst maar voor de maximale impact. Samen met SIDN gaan we enorm veel waarde creëren. Dankzij deze overname kunnen we ervoor zorgen dat de zorgsector verder digitaliseert, dat gemeentes meer online doen, dat identiteitsfraude afneemt en dat het makkelijker wordt om internationaal zaken te doen. En met de winst steunen we maatschappelijke initiatieven.”
Wat zijn de voordelen van deze overname voor jullie bedrijven?
Roelof: “Bij SIDN maken we in één keer in flinke slag in onze diversificatiestrategie. We gaan meer waarde toevoegen aan de maatschappij en worden minder afhankelijk van .nl. En we krijgen de kans om het internet in Nederland nog veiliger te maken.”
Martijn: “De dienst die wij leveren is mission critical voor onze klanten. Dat stelt hoge eisen aan onze continuïteit en betrouwbaarheid. Met deze overname profiteren we van de vertrouwde naam van SIDN en hun bewezen infrastructuur. We krijgen meer financiële zekerheid. En toegang tot het netwerk van SIDN, heel belangrijk om verder te kunnen groeien. Verder kan SIDN ons helpen met onze organisatie. We zijn heel hard gegroeid; de laatste jaren zijn we ieder jaar verdubbeld, in omzet en in aantal medewerkers. De overname geeft ons de mogelijkheid om bepaalde staffuncties beter te organiseren."
Wat gaat er de komende tijd veranderen?
Martijn: “Een aantal ondersteunende taken gaan geheel of gedeeltelijk naar SIDN. Denk aan HRM, administratie, inkoop en legal. Op die gebieden heeft SIDN specialisten in huis. Daarna gaan we kijken waar we nog meer synergie kunnen bereiken, bijvoorbeeld op het gebied van kennis of sales. Maar verder verandert er niets. We blijven gewoon keihard werken om te zorgen dat we een antwoord hebben op alle ontwikkelingen op het gebied van identificatie en autorisatie. We gaan niet verhuizen en blijven een apart bedrijf met onze eigen klanten. En onze eigen organisatievorm. Connectis is holacratisch georganiseerd. Dat betekent dat we geen managers hebben. Iedereen heeft de vrijheid om zijn werk naar eigen inzicht in te vullen. Als we overgenomen waren door een corporate, hadden we dit waarschijnlijk niet zo kunnen houden.”
Roelof: “Bij SIDN werken we nu ook met zelfsturende teams. Holacratie gaat nog een stuk verder. Maar bij Connectis werkt het. Wat dat betreft kunnen wij nog van hen leren.”
Martijn: “Voor mijzelf gaat er wel veel veranderen. Ik wil mij weer meer op technologie en innovatie richten en zal mijn commerciële verantwoordelijkheid overgedragen. Daarom zoeken we nog naar een commercieel leider die de huidige stijgende lijn van Connectis kan voortzetten.”
Hoe waren de reacties op de overname?
Martijn: “Collega’s reageerden heel positief. Iedereen begrijpt de redenen voor de overname. Bij de aankondiging hebben we met z’n allen teruggekeken naar de laatste 10 jaar. Dat was een emotioneel moment. Klanten feliciteerden ons, maar sommige hadden ook wel vragen. Krijg ik een andere contactpersoon? Kan ik blijven vertrouwen op de dienst die ik nu afneem? Gelukkig kon ik hen makkelijk geruststellen. Ook vanuit de politiek hoor ik ook enthousiaste geluiden: Connectis is geen overheid, maar de aandeelhouders zijn nu non-profit organisaties. Daarmee zijn we een uitstekend antwoord op de discussie over ’publiek‘ en ’privaat‘ die momenteel loopt binnen de Tweede Kamer.”
Roelof: “Toen ik het intern bekendmaakte, reageerde iedereen erg enthousiast. Met onze grote registrars hebben we persoonlijk contact gehad en die zagen vooral veel kansen. Natuurlijk waren er ook vragen. Wat betekent het voor de stabiliteit van .nl? Haalt SIDN geen extra risico’s in huis? Die zorgen konden en kunnen we allemaal wegnemen.”
Waar staan jullie over 5 jaar?
Martijn: “Dan zijn we een succesvolle social enterprise met een grote maatschappelijke impact. Over 5 jaar hebben we Nederland met de wereld verbonden op het gebied van online identificatie. En met onze techniek zorgen we ervoor dat privacy beter is geborgd.”
Roelof: “.nl is een zeer succesvol voorbeeld voor veel andere landendomeinen, als het gaat om zaken als betrouwbaarheid, veiligheid, innovatie en omvang. Ik verwacht dat we met Connectis over 5 jaar zo’n zelfde positie innemen op het gebied van online identificatie en autorisatie.”
Leverancier van veilige inlogoplossingen
Meer dan 12 miljoen Nederlanders gebruiken de infrastructuur van Connectis om in te loggen bij hun verzekeraar, een overheid of ministeries. Het bedrijf ontwikkelde een innovatief platform voor onder meer veilig inloggen, mobiele authenticatie en koppelingen met bestaande loginvoorzieningen zoals DigiD, eHerkenning, iDIN (Bank-ID) en eIDAS. Met eIDAS kunnen gebruikers vanuit heel Europa zich op een veilige manier online identificeren.