Registrars waarderen SIDN met een 7,9
Doorvoeren van verbetering belangrijk aandachtspunt
Doorvoeren van verbetering belangrijk aandachtspunt
Afgelopen maand vulden 109 registrars onze jaarlijkse Registrartevredenheidsmonitor (RTM) in. Zij waardeerden onze dienstverlening met een 7,9. Een klein verschil met de 8,0 van vorig jaar maar met een duidelijk ander fundament: meer dan voorheen oordelen verschillende segmenten van het registrarveld anders over onze dienstverlening.
Over de respons zijn we zeer te spreken. Naar aanleiding van registrarfeedback kozen we dit jaar voor een kortere vragenlijst: niet meer dan 10 vragen te beantwoorden, waardoor het invullen nog geen 3 minuten kostte. De respons steeg daardoor van 78 in 2021 naar 109 dit jaar.
Kijkend naar de onderliggende cijfers dan is de waardering voor onze diensten op deelgebieden vrijwel overal gelijk gebleven of gestegen. Registrars waarderen vooral het persoonlijk contact. Zowel via onze supportdesk, met andere afdelingen, als op tijdens onze evenementen zoals de dit jaar goed bezochte SIDN BBQ. Ook de EPP-interface van het domeinnaamregistratiesysteem wordt hoog beoordeeld en SIDN krijgt van de meeste registrars een hoger cijfer dan andere registry’s.
Centraal bij de aandachtspunten staat het snel doorvoeren van verbeteringen. Vooral de gebruiksvriendelijkheid van en het inloggen op ons registratiesysteem worden met nadruk genoemd. Het zijn vooral kleinere registrars die hier hinder van ondervinden. Over de WHOIS, waar gegevens bij een geregistreerde domeinnaam te vinden zijn, zijn de meningen verdeeld: de een vindt de beperkte toegang tot gegevens een probleem, de ander beschouwt die als in lijn met wetgeving.
Tijdens het invullen is de respondenten gevraagd of zij benaderd willen worden voor een kwalitatief vervolgonderzoek. Dit zal voor het einde van het jaar plaatsvinden met 2 groepen van 6 registrars. Zowel kleinere als grotere. Bij de sessies zijn vertegenwoordigers van SIDN en de Vereniging van Registrars aanwezig. Op basis van deze sessies worden de aandachtspunten uit het onderzoek vertaald naar acties voor komend jaar.