Privacybescherming; geen ideële luxe maar het fundament voor succesvolle online dienstverlening
Wordt de bescherming van privacygegevens wel serieus genoeg genomen?
Wordt de bescherming van privacygegevens wel serieus genoeg genomen?
"We moeten onze privacyzorgen achter ons laten. In veel landen in de wereld was privacy een showstopper voor alle infrastructuur die je nodig hebt. Bij de bestrijding van een pandemie heb je data nodig om zorg voor iedereen beschikbaar te maken", stelde Frans van Houten, ceo van Philips op het World Economic Forum in januari. In diezelfde week leidde de reactie van minister De Jonge op het datalek bij de GGD op grote verbazing bij security-experts. De systemen en processen zouden uitvoerig getest zijn, aldus De Jonge. Experts stellen echter dat ze niet eens voldoen aan de basishygiëne voor informatiebeveiliging. Wordt de bescherming van privacygegevens wel serieus genoeg genomen? En waarom is dat nodig?
De Privacy Monitor van de Data Driven Marketing Association wees onlangs uit dat 95% van alle Nederlanders meer grip wil op hun persoonsgegevens, maar dat is niet de enige reden waarom bedrijven en de overheid veel hogere prioriteit moeten geven aan privacybescherming.
De COVID19-pandemie zet de wereld op zijn kop en versnelt de digitale transformatie – en daarmee het debat over de bescherming van persoonsgegevens. Door de groei van online activiteiten en vergaande digitalisering, waren bedrijven en overheden al op zoek naar veilige manieren om het steeds grotere aantal gebruikersregistraties en transacties af te handelen. Maar niemand was voorbereid op de enorme lijst aan activiteiten die van de ene op de andere dag opeens volledig online moesten plaatsvinden. Van online onderwijs en examens, tot aan vergaderingen en medische consulten; we loggen elke dag overal in en delen een enorme hoeveelheid aan persoonlijke gegevens die, eenmaal in verkeerde handen, veel schade kunnen veroorzaken. Deze versnelde online transitie legt inmiddels op pijnlijke wijze bloot dat veel organisaties te weinig prioriteit geven aan privacybescherming, en de kennis ontberen om dit efficiënt in te regelen. Inmiddels zijn de privacygevoelige gegevens van miljoenen mensen in handen van criminelen.
In 2019 bedroeg de wereldwijde schade als gevolg van identiteitsfraude $16.9 miljard. De gevolgen voor individuele slachtoffers en getroffen bedrijven zijn vaak groot. Behalve de acute, vaak forse financiële schade, kan reputatieschade lang aanhouden. Als teken aan de wand zijn verzekeraars inmiddels ingesprongen op de toegenomen risico’s en inmiddels kunnen niet alleen bedrijven, maar ook consumenten zich verzekeren tegen cybercriminaliteit. Maar verzekeren biedt geen oplossing. Dat beperkt niet het groeiende maatschappelijke risico van kritieke data die steeds vaker in verkeerde handen terecht komt. Dus ook al kan je niet anders dan begrip hebben voor de snelheid waarmee nieuwe zorgsystemen de lucht in moeten, het is niet wenselijk om bij de bestrijding van het ene probleem – een pandemie – een ander groot probleem te creëren.
Het bedrijfsleven en de overheid zouden – juist nu ze zelf in toenemende mate afhankelijk zijn van publiek vertrouwen in online dienstverlening – privacy by design als voorwaarde moeten stellen bij de implementatie van nieuwe processen en systemen. Dat impliceert een verandering van inzicht, maar daar zijn grote voordelen aan verbonden.
Big data is het toverwoord geweest van het afgelopen decennia. Maar als het om privacygevoelige data gaat, dan biedt een strikte data-ethiek juist veel meer waarde. Als je als organisatie jezelf als doel stelt om de verwerking van persoonsgegevens juist tot het absolute minimum te beperken, dan heb je ook minder processen en data die je moet beschermen. Vanuit dat uitgangspunt kom je vanzelf efficiënte oplossingen tegen waarmee je privacybescherming optimaliseert, de klantervaring verbetert en je organisatie ontlast van het beheer van te veel kritieke gegevens. Die oplossingen zijn er genoeg, maar daar moet wel oog voor zijn.
Nederland is koploper digitalisering en die koppositie kunnen we alleen behouden als privacybescherming de prioriteit krijgt die het verdient. Het lekken van persoonlijke gegevens levert immers veel schade op en doet enorme afbreuk aan ons vertrouwen in online dienstverlening. En dat is precies waar onze economie nu op drijft en straks voortvarend op moet herstellen.