Positief over vindbaarheid, bezorgd over Google

Onderzoek onder SIDN Panel over SEO voor ondernemers

Het Google-datacenter in de Eemshaven in Nederland.

Enkele weken terug interviewden wij SEO-expert Chantal Smink over de ontwikkelingen bij Google. De recente updates van de zoekmachine hadden onder experts, affiliates en bloggers veel onrust veroorzaakt. Bestaande SEO-technieken leken daardoor aanmerkelijk minder effectief te zijn geworden. Afgelopen weken vroegen wij de leden van het SIDN Panel om hun visie op SEO. 119 van de 500 leden reageerden. Conclusie: de panelleden zijn optimistisch over hun eigen vindbaarheid, maar maken zich wel zorgen over de macht van Google.

SEO belangrijkste manier om site te promoten

Voor kleine ondernemers is er geen belangrijker manier om hun site te promoten dan via organische vindbaarheid. 73% van alle ondernemers in het panel is actief met SEO bezig. Voor twee derde daarvan, dus de helft van alle respondenten, is SEO het belangrijkste middel om meer bezoek op de site te krijgen. Voor 20% van alle respondenten is SEO onmisbaar. Kleine ondernemers (1-5 FTE) besteden gemiddeld een kwart FTE aan het vindbaar maken van hun website.

Staafdiagram die de resultaten weergeeft van de reactie van het SIDN Panel op de vraag hoe de leden hun website promoten.

Optimisme over toekomst

Opvallend is dat de meeste leden zich vooralsnog geen zorgen maken over hun eigen vindbaarheid in Google. 68% is tevreden of zeer tevreden over hun vindbaarheid. 31% verwacht dat hun vindbaarheid komend jaar zal verbeteren, terwijl slechts 9% een verslechtering voorziet.

Google wel bron van zorg

Maar als ondernemers zich zorgen maken over hun vindbaarheid worden de updates van Google als belangrijkste factor genoemd.

“Google geeft tegenwoordig grotere bedrijven voorrang.”

Quote panellid

Hoe belangrijk zijn onderstaande factoren voor de vindbaarheid van je website in 2024 (n=119)?

Updates in het algoritme van Google

60%

Online gedrag van afnemers

51%

Activiteiten van concurrenten

39%

Resources/expertise binnen mijn onderneming

39%

Budget voor SEO binnen mijn onderneming

15%

“Google kan zomaar het algoritme veranderen. En dan kun je ook zomaar bij de verliezers behoren!”

Quote panellid

Relatie met domeinnamen en hosting

Een vraag die wij de panelleden ook stelden, was in hoeverre achteruitgang in vindbaarheid gevolgen kan hebben voor hosting en domeinnamen. Voor de meerderheid van de respondenten is er geen directe relatie. Wel geeft bijna de helft aan dat mindere vindbaarheid een reden kan zijn om minder te investeren in de online kant van hun business. Een derde van de respondenten zou zich bezinnen op andere (goedkopere) hosting. Een kwart overweegt een deel van het domeinnaamportfolio op te heffen.

Stel: de vindbaarheid van je ondernemingswebsite in Google gaat achteruit. In hoeverre is dat van invloed op de onderstaande zaken (n=119)

Investeringen in online business

46%

De relatie met een hostingprovider

34%

Het opheffen van domeinnamen

25%

Het registreren van nieuwe domeinnamen

20%

Ook deelnemen aan het SIDN Panel?

Het SIDN Panel is een panel van ondernemers en andere houders van domeinnamen over ontwikkelingen op het gebied van online. De leden ontvangen maandelijks een enquête en onder de respondenten worden Bol.com-waardebonnen verloot. Interesse? Lees meer over het SIDN Panel.