Positief over vindbaarheid, bezorgd over Google
Onderzoek onder SIDN Panel over SEO voor ondernemers
Onderzoek onder SIDN Panel over SEO voor ondernemers
Enkele weken terug interviewden wij SEO-expert Chantal Smink over de ontwikkelingen bij Google. De recente updates van de zoekmachine hadden onder experts, affiliates en bloggers veel onrust veroorzaakt. Bestaande SEO-technieken leken daardoor aanmerkelijk minder effectief te zijn geworden. Afgelopen weken vroegen wij de leden van het SIDN Panel om hun visie op SEO. 119 van de 500 leden reageerden. Conclusie: de panelleden zijn optimistisch over hun eigen vindbaarheid, maar maken zich wel zorgen over de macht van Google.
Voor kleine ondernemers is er geen belangrijker manier om hun site te promoten dan via organische vindbaarheid. 73% van alle ondernemers in het panel is actief met SEO bezig. Voor twee derde daarvan, dus de helft van alle respondenten, is SEO het belangrijkste middel om meer bezoek op de site te krijgen. Voor 20% van alle respondenten is SEO onmisbaar. Kleine ondernemers (1-5 FTE) besteden gemiddeld een kwart FTE aan het vindbaar maken van hun website.
Opvallend is dat de meeste leden zich vooralsnog geen zorgen maken over hun eigen vindbaarheid in Google. 68% is tevreden of zeer tevreden over hun vindbaarheid. 31% verwacht dat hun vindbaarheid komend jaar zal verbeteren, terwijl slechts 9% een verslechtering voorziet.
Maar als ondernemers zich zorgen maken over hun vindbaarheid worden de updates van Google als belangrijkste factor genoemd.
Quote panellid
Hoe belangrijk zijn onderstaande factoren voor de vindbaarheid van je website in 2024 (n=119)?
Updates in het algoritme van Google | 60% |
Online gedrag van afnemers | 51% |
Activiteiten van concurrenten | 39% |
Resources/expertise binnen mijn onderneming | 39% |
Budget voor SEO binnen mijn onderneming | 15% |
Quote panellid
Een vraag die wij de panelleden ook stelden, was in hoeverre achteruitgang in vindbaarheid gevolgen kan hebben voor hosting en domeinnamen. Voor de meerderheid van de respondenten is er geen directe relatie. Wel geeft bijna de helft aan dat mindere vindbaarheid een reden kan zijn om minder te investeren in de online kant van hun business. Een derde van de respondenten zou zich bezinnen op andere (goedkopere) hosting. Een kwart overweegt een deel van het domeinnaamportfolio op te heffen.
Stel: de vindbaarheid van je ondernemingswebsite in Google gaat achteruit. In hoeverre is dat van invloed op de onderstaande zaken (n=119)
Investeringen in online business | 46% |
De relatie met een hostingprovider | 34% |
Het opheffen van domeinnamen | 25% |
Het registreren van nieuwe domeinnamen | 20% |
Het SIDN Panel is een panel van ondernemers en andere houders van domeinnamen over ontwikkelingen op het gebied van online. De leden ontvangen maandelijks een enquête en onder de respondenten worden Bol.com-waardebonnen verloot. Interesse? Lees meer over het SIDN Panel.