Ontwikkelingen bij Google raken alle ondernemers
Interview SEO-expert Chantal Smink over de Helpful Content Update van Google
Interview SEO-expert Chantal Smink over de Helpful Content Update van Google
Van startende ondernemer tot grootbedrijf: er zijn maar weinig bedrijven die niet vertrouwen op Google om gevonden te worden. In de afgelopen 6 maanden lanceerde de techreus in hoog tempo updates op zijn zoekalgoritme, waardoor de volgorde van zoekresultaten flink door elkaar geschud werd. Sommige websites zagen hun bezoek snel dalen, anderen wonnen juist terrein. Wat betekenen de ontwikkelingen bij de zoekmachines voor ondernemers en welke invloed heeft Google op de vraag naar websites en domeinnamen? Wij vroegen het Search Engine Optimisation (SEO) expert Chantal Smink, auteur van het Handboek SEO & contentstrategie.
“Het mag geen verrassing zijn dat Google af wil van SEO-content, maar dat een Helpful Content Update zo ingrijpend zou zijn, had niemand verwacht. Dat heeft deels te maken met onderschatting: zo’n vaart zal het wel niet lopen, dacht men. Daarbij heeft Google ons jarenlang geleerd dat onze SEO-content goed genoeg is door ons te belonen met enorm veel verkeer. Dat dat verkeer al geruime tijd afnam, was ook geen verrassing, maar ik kan begrijpen dat affiliates dat minder snel zien. Ik werkte voorheen aan bureaukant waarbij ik toegang had tot de data van 40 sites tegelijk, dan kun je patronen zien die individuele gebruikers minder snel zien. Die trend is neerwaarts. Ik ben niet positief over hoeveel verkeer er over zal blijven in de toekomst. Sommige mensen vinden mij daarom een onheilsprofeet. Dat moeten ze zelf weten, ik zie duidelijk dingen gebeuren en wil mensen vertellen dat ze iets anders moeten gaan doen dan wat we de afgelopen 10-15 jaar gedaan hebben.”
“Het doel is onder meer om misbruik en spam tegen te gaan, maar als ik zie wat Amerikaanse SEO-experts posten… Dat is niet hoopgevend, dan zie je dat malafide partijen er nog steeds doorheen komen. Je kunt dus stellen dat het nieuwe Google nog niet de beste kwaliteit levert. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de content die veel ondernemers, SEO-experts en bureaus produceren wel zo goed is. Veel van de content is vooral keywords stapelen en geeft niet echt antwoord op de vraag van de gebruiker. Google kan ook niet meer kwaliteit bieden dan dat wij in de vorm van content het web op geslingerd hebben.”
“Ja. Google lijkt sinds de recente updates een steeds grotere voorkeur voor grote organisaties en bekende merken te hebben. Voor kleine partijen wordt het daardoor steeds moeilijker. Bij veel ondernemers en experts heerst het idee dat Google altijd rekening zal houden met hun belang, maar ik zeg: ‘Google is not your friend.’. Google wil de gebruiker zo goed mogelijk helpen én zoveel mogelijk geld verdienen. Met de chatbot die in de VS in bèta draait, zie je dat ze veel zelf kunnen beantwoorden en geen mensen door hoeven te sturen. Maar die chatbot is niet het enige, als je op dit moment een screenshot van Google USA bekijkt, lijkt het wel een pagina op Amazon. Organic Shopping staat centraal en er is maar één organisch resultaat in beeld zoals wij dat kennen. Een vraag als ‘Welke waterfles is het beste?’ kan Google zelf beantwoorden. Daar hebben ze geen website voor nodig om mensen naartoe te sturen.”
“In de breedte bouwen aan je merk en autoriteit. Als je nu een webshop wilt beginnen is een brandingbudget eigenlijk onontbeerlijk. Gebruik Instagram en LinkedIn. Ga podcasts maken. Produceer YouTube- video’s, alles om je naam op te bouwen en je merk te laden. Daarbij is je website de plek waar je je klanten je expertise kunt tonen. Een sluitstuk aan het einde van de klantreis. Maar je moet eigenlijk zodanig een autoriteit worden dat Google je wel móet noemen aan gebruikers.”
“Tot voor kort kon je heel hoog scoren met een exact matching domein (bijv. timmermannen.nl), waar je wat doorsnee content op plaatste. Dat is nu bijna helemaal over. Domeinnamen hebben nu vooral nog waarde voor linkbuilding. De reden is dat Google niet wil dat exacte domeinnamen automatisch hoog ranken. Daarbij vermoed ik dat gebruikers exact matching steeds minder vertrouwen. Als ik een stacaravan voor mijn vakantie zoek, wil ik uitkomen bij een betrouwbaar bedrijf en niet bij iemand die toevallig stacaravan.nl bezit. Daarom wordt branding voor ondernemers steeds belangrijker. Een website als 123inkt.nl laat zien dat je verder moet gaan dan het trefwoord om succesvol te zijn: je moet ook bouwen aan je reputatie. De website en domeinnaam worden steeds meer het eindpunt: een laatste check waarmee de bezoeker kan zien dat hij met een betrouwbare partij te maken heeft.”
“De snelheid waarmee ze de laatste tijd updates uitrollen, heb ik in de afgelopen 15 jaar nooit eerder gezien. Dit lijkt een beetje paniekvoetbal te zijn. Zeker omdat niet alles de kwaliteit beter maakte. Google wil geen tweede Nokia worden en ik denk dat dat besef bij hen ingedaald is, toen ze de reacties op de HCU-update zagen. Ik denk dat ze met man en macht willen voorkomen dat mensen alternatieven gaan zoeken en Google zo overbodig wordt.”