In de eerste 6 maanden van 2017 steeg het aantal online aankooptransacties met 13%. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. De verwachting is dat dit beeld voor heel 2017 gelijk blijft. Uit cijfers van IAB blijkt dat de uitgaven van bedrijven aan advertenties in dezelfde periode ook met 13% stegen. De onderzoeken bevestigen wat veel mensen in Nederland om zich heen al waarnemen: de online economie is booming.
Omzet per transactie groeit minder hard
Een belangrijke kanttekening is, dat de omzet per transactie minder hard groeit dan het aantal transacties. Het verschil is klein (1 procentpunt), maar geeft wel aan dat de groei steeds meer uit de kleinere aankopen komt. Dit soort transacties waren enkele jaren geleden nauwelijks rendabel. Ook zien we grote verschillen tussen branches.
Zoals verwacht wint de smartphone snel terrein
De grote schermen van de nieuwste modellen en de mogelijkheid om met een app te betalen zonder een paslezer van je bank, heeft de aantrekkelijkheid van dit device sterk verhoogd. 7% van alle aankopen gaat nu via de smartphone. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Het is te verwachten dat het aandeel van de smartphone nog wel even toeneemt.
Is dit het moment om een webshop te openen?
Met deze kennis in het achterhoofd, hoe aantrekkelijk is het dan om nu een webshop te openen? Daarover zijn de meningen verdeeld. Aan de ene kant zijn er mensen die wijzen op het Amerikaanse voorbeeld waar 2 aanbieders (Walmart en Amazon) samen de markt domineren. Rond kerstmis zijn zij zelfs goed voor 80% van alle online aankopen in de States. Het voorland voor Nederland, zo beweren sommigen.
Aan de andere kant is Nederland een zeer divers land, als het om online ondernemen gaat. Er zijn in ons kleine landje meer dan 1.000 partijen actief in de hostingbranche en meer dan 50.000 mensen actief als webwinkelier. De grote meerderheid van Nederlandse ondernemers heeft een website, terwijl in ons omringende landen (België) de meerderheid van ondernemers het nut daarvan niet inziet.
Nieuwe spelregels met nieuwe kansen
De markt blijft in beweging en dat biedt kansen. Een belangrijke trend komende jaren wordt de verschuiving van geschreven naar gesproken zoekopdrachten. Voor online ondernemers een veld met geheel nieuwe spelregels en dus nieuwe kansen.