Online security biedt kansen in jongerenmarkt

Maak er een onderscheidend punt van

Jongeren van nu zijn de beslissers van morgen. Een uitspraak die veel bedrijven bekend in de oren klinkt, als jongeren een belangrijke doelgroep voor hun producten en diensten vormen. Zulke bedrijven doen er goed aan te investeren in cybersecurity als onderscheidend punt. Dat blijkt uit het onderzoek naar Trends in Online Security & e-Identity dat GfK onlangs uitvoerde in opdracht van SIDN en Connectis.

Aantal slimme apparaten groeit

Overgrote meerderheid bedrijven ziet cybercrime niet als een dreiging

Steeds meer goederen en diensten maken gebruik van internet. Soms zit dat in de processen rondom de dienst, zoals een app om boodschappen te bestellen. Maar steeds vaker is internet verweven in het product of de dienst zelf. Denk bijvoorbeeld aan slimme lampen of thermosstaten. Dat brengt risico’s met zich mee, want al die processen en apparaten kunnen kwetsbaarheden bevatten. Uit ons onderzoek blijkt dat vooral jongeren (<24) en ouderen (>65) zich daarvan bewust zijn. Meer dan 75% van deze groepen denkt dat het internet onveiliger wordt door de toename van het aantal met internet verbonden apparaten.

Volledige verantwoordelijkheid voor beveiliging ligt bij leverancier

De manier waarop jongeren en ouderen hiermee omgaan is fundamenteel verschillend. Ouderen zien dit risico als eigen verantwoordelijkheid en nemen relatief vaak zelf maatregelen. Jongeren verwachten meer dat bedrijven en de overheid hen beschermen. Ruim 40% van de jongeren verwacht bijvoorbeeld dat een leverancier de volledige verantwoordelijkheid voor de beveiliging van met internet verbonden apparaten neemt. Meer dan welke andere leeftijdsgroep dan ook.

Kansen

Uit ons onderzoek blijkt dat het loont om hier iets mee te doen, want bij 85% van de jongeren speelt online security een rol in het aankoopproces, zij het dat het slechts voor een minieme groep altijd doorslaggevend is. Onder online security verstaan zij daarbij overigens ook dat de leverancier hun privacy respecteert.

Maak er een onderscheidend punt van

Dit resultaat sluit aan bij diverse internationale onderzoeken naar online security en consumentengedrag. Een terugkerend thema in deze studies: online security is bij deze groep meer dan een hygiënefactor, maak er als bedrijf dus een onderscheidend punt van. Laat zien wat je doet om jouw producten en diensten veilig te houden.

Be good and tell it

Denk niet te snel dat het voor jouw organisatie niet relevant is, want zoals het expertpanel dat we raadpleegden voor het onderzoek al concludeerde: in het huidige tijdperk is ieder bedrijf een IT-bedrijf en met IoT worden steeds meer bedrijven internetbedrijven. Wat voor ieder bedrijf de beste aanpak is, varieert, maar over een ding zijn de experts het eens: be good and tell it.

Downloads