Online boost als gevolg van lockdown lijkt blijvend

Het was een mooie zomer. Nou ja, in ieder geval voor de domeinnamenmarkt…

Het jaartal 2021 en een tekening van de zon in het zand op het strand

Vanaf eind maart 2020 nam de vraag naar domeinnamen in Nederland fors toe. Zo fors zelfs, dat er in een jaar bijna een miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd werden. De nettogroei in 2020 verdrievoudigde ten opzichte van een jaar eerder. De grote vraag die vanaf dat moment boven de markt hing: wat gebeurt er met al die nieuwe domeinnamen en websites als de lockdown eindigt? Keren veel ondernemers dan weer terug naar offline zakendoen? Het antwoord daarop luidt vooralsnog: nee. Zo blijkt uit de cijfers tot en met augustus.

Registratiepiek 1e halfjaar 2021

Het eerste halfjaar van 2021 werd gedomineerd door de lockdown. Niet verrassend dat deze leidde tot nog meer nieuwe registraties, omdat ondernemers online makkelijker konden starten dan offline. 100% van alle starters geeft sinds de 1e lockdown aan de zaken geheel of gedeeltelijk online te gaan doen. Het effect hiervan was merkbaar in de nieuwe registraties. De .nl-zone groeide met 100.000 domeinnamen.

Opheffingen stagneren sinds maart 2020

Opvallender was dat de domeinnamen en websites uit het voorjaar van 2020 niet opgeheven werden. Vaak worden de abonnementen hiervoor per jaar afgesloten en de verwachting was daarom dat de registratiepiek uit 2020 zou leiden tot een opheffingspiek een jaar later. Die opheffingspiek bleef echter helemaal uit. Sterker nog: sinds de piek in maart 2020 liep het aantal opheffingen terug en groeide .nl als geheel. Het lijkt er dus op dat degenen die tijdens de 1e lockdown massaal online gingen, hun abonnement aanhielden. In onderstaande grafiek is het verloop van nieuwe registraties en opheffingen in de tijd weergegeven.

Lijndiagram dat het aantal opheffingen en registraties van .nl-domeinnamen laat zien in 2020/2021

Groei vlakt af in zomer

Een andere periode waar in de domeinnaamwereld altijd tegenop wordt gezien is de zomervakantie: het werk ligt stil en de zon schijnt. Mensen brengen doorgaans minder tijd achter het scherm door en registreren dus minder domeinnamen. Ook eindigde de lockdown voor een belangrijk deel. Toch zagen wij in de zomer geen krimp. Het registratievolume bleef op peil. Dat lag vooral aan het slechte weer: mensen zijn minder met online plannen bezig wanneer de zon schijnt. Ook lag het aantal opheffingen nauwelijks hoger dan normaal.

Groei is duurzaam, vooruitzichten onzeker

Het lijkt er dus op dat de versnelde digitalisering die plaats vond in lockdowntijd niet van tijdelijke aard is. Toch is het langetermijneffect op de totale omvang van de .nl-zone beperkt. Met 6,2 miljoen domeinnamen is de markt al behoorlijk verzadigd. Het is daarom onwaarschijnlijk dat de groei veel verder doorzet. Zeker als de economische conjunctuur verslechtert.