Ondernemers voorzichtig positief in verwachtingen voor 2024

Online business gaat groeien, maar ondernemers in SIDN Panel kijken kritisch naar de kosten

Foto van een serieus kijkende vrouwelijke ondernemer

Ieder jaar vragen wij de ondernemers in het SIDN Panel naar hun visie op het komende jaar. Wat verwachten zij van hun online business? Hoe kijken zij naar de ontwikkelingen in de markt en wat betekent dit voor de vraag naar domeinnamen? Was iedereen eind 2022 nog positief over de vooruitzichten; dit jaar kent het optimisme een kritische ondertoon. Vooral door de gestegen kosten. Ondernemers verwachten online nog steeds groei en willen meer investeren in design en SEO, maar overwegen vaker van leverancier te veranderen, of domeinnamen op te heffen.

De voornaamste reden voor deze kritische ondertoon zijn de prijsverhogingen. Ondernemers zijn positief over de vooruitzichten voor hun online-activiteiten, maar hebben al 2 jaar op rij te maken met prijsverhogingen van meer dan 5% van hun belangrijkste leveranciers: vorig jaar gaf 42% aan dat hun leveranciers prijsstijgingen van meer dan 5% hadden doorgevoerd, dit jaar was dat 47%. Hosting en domeinnamen worden daarbij het meest genoemd.

Vraag: Welke leverancierstarieven met betrekking tot je website zijn afgelopen jaar verhoogd (n=94)?

2023

2022

Hosting

80,60%

78,02%

Domeinnamen

68,70%

47,90%

Softwarelicenties

25,40%

35,60%

Online marketing

20,90%

17,80%

Webdesign

14,90%

17,80%

Anders, namelijk

6,00%

8,20%

Mede door de prijsverhogingen is er een grotere groep ondernemers die verwacht domeinnamen op te gaan heffen. Vooral ongebruikte namen:

“Het lijkt nu standaard elk jaar veel duurder te worden, waar het eerst altijd heel lang gelijk bleef. Maakt het minder interessant om bijvoorbeeld typo's en andere varianten preventief te registreren.”

Toch is het panel is licht positief over hun domeinnamenportfolio: er zijn anderhalf keer zoveel ondernemers die eerder groei van het portfolio verwachten dan krimp. Echter, 33% van de ondernemers geeft aan op domeinnamen te gaan bezuinigen als de economie tegenzit. Dit was een jaar geleden 20%. Veel zal dus afhangen van de conjunctuur in 2024.

Besparingen: meer focus, minder betaalde promotie

De vraag is natuurlijk in hoeverre zich dit vertaald naar de investeringsbereidheid van ondernemers komend jaar. Bijna alle respondenten zien het aandeel online in hun omzet gelijk blijven of stijgen, maar in hun uitgaven leggen ze wel andere accenten. De meeste ondernemers leggen meer focus op een beperkt aantal sites waarbij ze vooral investeren in SEO (47%) en nieuw design (55%). Meer investeren in een beperkter aantal sites dus. Online marketing lijkt minder populair te worden. Bijna alle vormen van online marketing zijn ten opzichte van vorig jaar minder populair met uitzondering van influencermarketing: 19% gaf aan zich daar in 2024 meer op te richten.

Macrofactoren minder bedreigend

Opvallend is dat de respondenten voor 2024 minder dreiging van buitenaf voor hun business zien. Waar vorig jaar de energieprijzen, inflatie en conjunctuur de gemoederen bezighielden, lijkt de angst daarvoor dit jaar juist minder geworden te zijn. Niet genoemd als optie, maar veel genoemd in de open antwoorden is de opkomst van AI. Diverse dienstverleners geven aan dat klanten vaker dingen zelf doen met behulp van AI, waarvoor ze tot voor kort een externe partij inschakelden. Vooral in online marketing wordt dit als een bedreiging gezien.

Vraag: Wat is de impact van onderstaande factoren op je investeringen in online-activiteiten komend jaar (n=80)? (De tabel laat het percentage 'groot /zeer groot' zien.)

2023

2022

Inflatie algemeen

33,9%

42,7%

Tekort aan personeel/resources

27,3%

32,6%

Energieprijzen

26,8%

35,6%

Conjunctuur/economische recessie

26,6%

38,9%

Lastenverzwaring overheid

19,2%

nb

Vragen?

Heb je vragen over de onderzoeksresultaten, neem dan contact op met Michiel Henneke, marketingmanager voor het .nl-domein bij SIDN. De historische ontwikkeling van het .nl-domein vind je op stats.sidnlabs.nl. Wil je zelf ook deelnemen aan het SIDN Panel? Dat kan! Meld je direct aan!