Ondernemers grijpen kansen: boost in groei webwinkels

Nu niet online gaan betekent dat je niet profiteert van deze golf

Webwinkels groeien hard

In het voorjaar zagen wij een enorme piek in het aantal nieuwe domeinnaamregistraties, webshops en websites. Die groei gaat onverminderd door. Zo meldde het CBS deze week 6.500 nieuw opgerichte webwinkels in Q3. 47% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Dit cijfer is des te indrukwekkender, omdat het totaal aantal nieuw opgerichte bedrijven daalde met 16%. Deze cijfers zijn in lijn met de groei van .nl in Q3 2020: netto kwamen er toen 68% meer domeinnamen bij. Wat betekenen deze cijfers en welke kansen biedt dit voor jouw klanten?

Online omzet stijgt

Een kans waar ondernemers van kunnen profiteren is dat mensen in deze tijden meer online kopen. De omzet van web-only winkels steeg in Q3 met 31% ten opzichte van een jaar eerder. Maar de grootste kansen liggen er nu voor offline bedrijven die investeren in online. Zij zagen hun omzet met 48% stijgen. Nu niet online gaan betekent dat je niet profiteert van deze golf.

Lokaal krijgt de voorkeur

Ook lokale ondernemingen kunnen profiteren van de grote online stijging, want er is een trend naar meer lokale aankopen. De maatregelen als gevolg van COVID-19 hebben geleid tot een sterkere oriëntatie op lokaal inkopen. Dat zien we ook terug in de plannen van startende online ondernemers: het percentage starters met lokale en nationale ambities nam sterk toe. Als kleine ondernemer nu een online initiatief starten, kan dus goed uitpakken. Een ondernemer die wij recent interviewden zei het als volgt:

“Blijf bij je leest, maar wees je bewust van de extra kansen die online nu biedt. Wij zien dat een online concept als het onze juist nu veel aandacht krijgt. Grijp die kans en laat dat niet voorbijgaan.” Nino Schöningh, deposterscouts.nl

Directe verkoop zonder platform mogelijk

Een ander voordeel van lokaal is dat het makkelijker is je klanten online te bereiken zonder tussenkomst van een platform (zoals Thuisbezorgd.nl). Platforms helpen je klanten te bereiken, maar nemen ook een deel van je brutomarge in. Veel lokale ondernemers leggen daarom de nadruk op directe verkoop. Ook zijn er gemeenten die lokale exposure bieden. Zie bijvoorbeeld de website bezorgenindeventer.nl van de gemeente Deventer.

Webwinkel bouwen voor iedereen haalbaar

Hoe moeilijk is het om een eigen website te bouwen? Hier is de ervaring van vrijwel alle ondernemers: verrassend makkelijk. De brede beschikbaarheid van tools voor websites en webshops stellen vrijwel iedere ondernemer in staat een goede site te maken. Zoals een andere geïnterviewde ondernemer zei:

“Het bouwen was voor ons ook heel leerzaam. Door je website word je gedwongen na te denken over wie je bent, wat je doet en waarom. Het geeft structuur aan je bedrijfsvisie en je programma. Omdat wij in heel korte tijd online moesten, was dat heel waardevol.” Mariska De Blieck, deonlineboost.nl

Verdien meer met je .nl

Het rendement op een eigen website is vaak hoger dan je wellicht zou denken. Op sidn.nl/onlinesucces vind je een tool waarmee je kunt inschatten hoeveel jij zou kunnen verdienen.