“Ondanks de versoepelingen zien we een stijging in het aantal internetverkopen”
E-commerce-expert Cor Molenaar over de ontwikkelingen in e-commerce na corona
E-commerce-expert Cor Molenaar over de ontwikkelingen in e-commerce na corona
In maart 2020 begon de eerste coronalockdown. Velen van ons moesten thuiswerken en winkeliers sloten gedwongen hun deuren. We stortten ons massaal op het internet, op zoek naar afleiding en alternatieve manieren om onze aankopen te kunnen doen. Cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek tonen aan dat de coronacrisis het aantal online aankopen flink stimuleerde. Zo nam de internetomzet van de detailhandel toe met 54,8% en internetverkopers die alleen digitaal verkopen, zoals webwinkels, zagen een omzetstijging van 45%. Ook de Corona Web Traffic Tracker van Thuiswinkel.org en het lectoraat Digital Commerce van de Hogeschool van Amsterdam tonen aan dat het consumentengedrag online veranderd is sinds corona. Consumenten lijken inmiddels gewend geraakt aan het doen van online aankopen. Maar is deze ontwikkeling blijvend? Wij vroegen Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam naar zijn visie op e-commerce na de coronacrisis.
“Corona heeft vooral impact gehad op ons gedrag. We waren genoodzaakt om ons gedrag te veranderen: kinderen kregen thuis les, we werkten waar mogelijk thuis en mochten beperkt naar winkels. Hierdoor deden we ook onze aankopen steeds meer online. Online boodschappen doen en maaltijden laten bezorgen of je favoriete non-foodproducten binnen een dag in huis ontvangen, daar wen je aan”, stelt Cor Molenaar. Daar komt bij dat we, ook oudere generaties, kennis maakten met de gemakken van e-commerce. Producten worden aan huis bezorgd en je kunt items vaak binnen veertien dagen terugsturen, waardoor je geen risico loopt. Ook wordt jouw pakket gereed gemaakt voor verzending, terwijl jij je hobby uitoefent, sport of het huishouden doet.
Er was volgens Molenaar al een ontwikkeling gaande op het gebied van e-commerce, maar corona was een katalysator. Zo zagen we in de eerste helft van 2020 een stijging van 11% in het aantal internetverkopen ten opzichte van het jaar daarvoor. “Het internet en e-commerce groeit door. Voorheen ging je naar een winkel, omdat je erlangs liep. Dit soort unieke verkoopargumenten van winkeliers vallen weg door de mogelijkheden die het internet biedt. De klant koopt nu anders en dat zal ook effect hebben op de hoeveelheid winkelstraten. Het winkelgebied moet haar relevantie voor klanten opnieuw uitvinden.”
Een huidige ontwikkeling is de verschuiving van een aanbodgerichte economie naar een vraaggerichte economie. In een vraaggerichte economie staat niet het aanbod van de verkoper, maar de vraag van de klant centraal. Door de talloze mogelijkheden van nieuwe technieken en algoritmes, zoals artificial intelligence en machine learning, zijn online ondernemers in staat om hierop in te haken. Zij maken onze online (shop)ervaring steeds eenvoudiger en meer gepersonaliseerd door, met behulp van machine learning, gericht en op basis van jouw koophistorie advies te geven over de beste maat of het type product. Een voorbeeld van een platform dat gericht is op de vraag van de klant is het Aziatische Pinduoduo, een van de grootste digitale platforms in China. Wat Pinduoduo uniek maakt is dat zij levensmiddelen direct van de boer of de fabrikant aan de consument levert en de mogelijkheid biedt om producten collectief in te kopen tegen een lager tarief. Ook maakt zij gebruik van gamificatie en social media-integraties en richt ze haar platform specifiek op de smartphonegebruiker. Op Pinduoduo hoef je niet urenlang door al het aanbod te scrollen, maar het platform doet op basis van jouw vraag en beschikbare data suggesties dankzij machine learning.
Ook meerzijdige platformen, zoals Uber, Coolblue en Airbnb, richten zich steeds meer op de vraag van hun klant. “Airbnb is als het ware een bemiddelaar die accommodaties van particuliere verhuurders aan haar websitegebruiker koppelt. Door een aantal vragen (filters) te beantwoorden, zoals waar je naartoe wilt en hoeveel geld je maximaal wilt spenderen, vind jij met een paar klikken op de knop de perfecte vakantiebestemming.” Zowel de insteek van een platform zoals Pinduoduo als de technieken van Airbnb zijn ontwikkelingen die de komende tien jaar gaan doorbreken.
Het valt op dat prijs voor een digitale koper vaak minder doorslaggevend is. Daarom verwacht Molenaar dat ontwikkelingen, zoals de invoering van inklaringskosten per 1 juli 2021, weinig impact hebben op ons online koopgedrag. “Op het internet gaat men niet altijd voor de goedkoopste koop. Bedrijven zoals Coolblue en Bol.com zijn over het algemeen duurder. Men heeft vertrouwen in deze partijen en hun service, waardoor de consument bereid is om hier meer voor te betalen.”
Hoewel platformen volgens Molenaar het internet gaan domineren, ziet hij voor de kleinere ondernemers mogelijkheden als nichespelers in de markt. “Als ik nieuwe hardloopschoenen wil kopen, dan ga ik op zoek naar een partij die begrijpt wat je als hardloper nodig hebt”, stelt Molenaar. “Zoek de toegevoegde waarde van je specialisme en voorkom dat je een doorgeefluik bent voor merkfabrikanten. Richt daarnaast je website in, zodat deze aansluit bij de vraag van je klant en voorkom dat de site een online brochure is.”
Een ding is duidelijk: we staan aan het begin van een tijdperk, waarin we nog veel meer van onze aankopen online gaan doen en waarin het belangrijk is om het optimale uit je digitale onderneming te halen. Op sidn.nl/onlinesucces lees je hoe (startende) ondernemers hun .nl-domein inzetten om hun omzet te verhogen.