.nl presteert goed in stabiele markt

Groei van 119.000 in 2021, opheffingspieken blijven uit

Illustratie van papieren en een tablet met grafieken

.nl sloot 2021 af met 6.231.000 domeinnamen. Een nettogroei van 119.000 ten opzichte van een jaar eerder. Minder dan de ruim 206.000 die erbij kwamen in recordjaar 2020, maar beter dan verwacht. Vooraf vreesden we dat ondernemers die in de eerste lockdown, begin 2020, massaal online gingen na een jaar weer zouden opzeggen, maar het tegendeel lijkt waar: door de coronacrisis maakten veel offline-ondernemers permanent de stap naar (deels) online.

Minder opheffingen dan verwacht

Het aantal nieuwe registraties was vooral in het voor- en najaar relatief hoog. In heel 2021 werden er 900.000 nieuwe .nl domeinnamen geregistreerd. Minder dan de 1.040.000 in 2020, maar boven het niveau van vóór corona. Opvallender was echter het ontbreken van opheffingspieken: er werden verdeeld over het jaar 781.000 domeinnamen opgeheven. Veel minder dan je zou verwachten op basis van het aantal domeinnamen dat een jaar eerder geregistreerd werd en in absolute termen zelfs minder dan de 788.000 in 2020, toen het absolute aantal domeinnamen lager was.

Digitalisering grootste drijfveer

De voornaamste drijfveer van de groei blijft de digitalisering van het bedrijfsleven. In 2020 zette bijna 100% van alle Nederlandse starters online in als onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. Dat verhoogde het aandeel online actieve bedrijven met een website steeds verder. Eind 2020 had 84% van alle Nederlandse bedrijven een website, dit groeit naar verwachting snel door naar 90%. Een kwart van alle bedrijven haalde in 2021 meer dan 1% van haar omzet uit e-commerce*.

Ook groei bestaande bedrijven

Maar de groei van .nl komt niet alleen van starters. Ook bij bestaande bedrijven werden nieuwe onlinekanalen geopend. Zo startten veel groothandels een apart label om direct aan eindklanten te leveren en ontdekten dienstverleners dat veel fysieke activiteiten online efficiënter uitgevoerd konden worden.

Dreiging van cybercrime

Een donkere wolk boven het online ondernemen in 2021 was cybercrime. Steeds meer ondernemers kregen te maken met online aanvallen en vooral ransomware haalde het nieuws. Mondiaal rapporteerde de Anti Phishing Working Group dat het aantal phishingaanvallen record na record brak. Toch gaf tweederde van de mkb-ondernemers, die deze zomer in een onderzoek van ABN AMRO ondervraagd werden, aan niet te geloven dat zij een interessant doelwit voor een cyberaanval zouden zijn. Grotere organisaties namen juist steeds meer maatregelen. Zo werden aan het einde van het jaar meer dan 300 merk- en handelsnamen van grote Nederlandse organisaties beschermd door SIDN Merkbewaking.

Steeds minder nepwebwinkels

Goed nieuws was er ook op dit gebied. Mede door het onderzoek van SIDN Labs werd de bestrijding van nepwebwinkels afgelopen jaren succesvol opgepakt. In 2019 haalden we samen met onze partners bijna 4.500 nepwebwinkels offline. We zagen toen ook een zogenaamde ‘feestdagenpiek’: het merendeel van de nepshops detecteerden we in de laatste maanden van 2019. Gedurende heel 2021 vonden we weinig nepwebwinkels. Een piek rond de feestdagen bleef ook uit. In november en december detecteerden we ‘slechts’ 101 verdachte webwinkels, waarbij het in 36 gevallen daadwerkelijk een nepwebwinkel betrof.

Vertrouwen

We kijken ondanks de coronacrisis met vertrouwen naar 2022. Niet alleen de omvang, maar ook de diversiteit van de ondernemers die online actief zijn, is een steeds sterkere steunpilaar onder onze economie en maatschappij.

* https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2021/41/ict-kennis-en-economie-2021