.nl is hét domein voor zakendoen en ondernemen

GfK deed voor ons onderzoek naar de positie van .nl ten opzichte van andere extensies

Vrouw bekijkt een onderzoeksrapport op een laptop

Online zakendoen werd in de afgelopen jaren steeds belangrijker voor een steeds bredere groep ondernemers. Daarbij speelt een domeinnaam een cruciale rol. Welke invloed heeft een .nl-domeinnaam op je vindbaarheid? En wat zijn de voordelen van .nl voor ondernemers in Nederland? In samenwerking met GfK deden we onlangs onderzoek naar de positie van .nl ten opzichte van andere extensies. Dat leverde opvallende resultaten op die bruikbaar zijn voor ervaren én startende ondernemers. Deze resultaten en voordelen van .nl zetten we hier voor je op een rij.

Meer klik met .nl

In Nederland is .nl de populairste domeinnaamextensie. Van de internetgebruikers met interesse in een domeinnaam overweegt 89% .nl en geeft 75% de voorkeur aan .nl, bij het registeren van een eigen domeinnaam (SIDN/GfK, 2022). Inmiddels zijn er meer dan 6,2 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd en jaarlijks komen daar zo’n 750.000 nieuwe registraties bij. Doordat .nl dé extensie van Nederland is, worden domeinnamen die eindigen op .nl sneller getoond in Nederlandse zoekresultaten dan domeinnamen met andere extensies. Doordat gebruikers vervolgens sneller op een .nl-domeinnaam klikken, wordt dit effect versterkt. Met een .nl-domeinnaam ben je als ondernemer online dus zichtbaarder en dat levert meer verkeer op naar je website. Daarom is .nl voor ondernemers in Nederland een aantrekkelijk domein.

Veilig en vertrouwd

Veel internetgebruikers geven de voorkeur aan .nl, omdat zij deze extensie betrouwbaar vinden. Daarnaast zien internetgebruikers .nl als ‘veilig’, ‘vindbaar’ en ‘dichtbij’ (SIDN/GfK, 2022). Dat is niet voor niets, want het .nl-domein is een van de veiligste domeinen ter wereld. In Nederland zetten wij ons samen met registrars, internetproviders en andere partijen dagelijks in voor een veilig internet en een zorgeloos digitaal bestaan. Zo startten we met registrars en internetproviders het programma Abuse204.nl, waarmee we .nl-domeinnamen nog onaantrekkelijker maken voor cybercriminelen. Met SIDN Merkbewaking ondersteunen we organisaties bij het beschermen van hun merk tegen phishing en reputatieschade. Daarnaast bestrijden we nepwebwinkels en malware. Daardoor is de kans op misbruik vanaf een .nl-domein aanzienlijk kleiner, dan vanaf een ander domein.

Staafdiagram die de uitkomsten op de enquêtevraag 'Welke domeinnaamextensie(s) vind je passen bij de volgende kenmerken?' laat zien.

74% koopt het liefst via een .nl-website

Nederlandse internetgebruikers doen hun online aankopen het liefst via een .nl-website. Zo geeft 74% van de internetgebruikers de voorkeur aan .nl bij een grote aankoop van bijvoorbeeld een winterjas van € 450,-. Ook bij het doen van een onlinebetaling geeft 76% de voorkeur aan .nl, in plaats van een andere extensie (SIDN/GfK, 2022). Gebruik je een .nl-domeinnaam voor je webwinkel, dan is dat voor jou een positief resultaat. Ook bij grote investeringen, zoals de aankoop van een huis, kiezen de meeste internetgebruikers het liefst voor .nl. Zo zegt 86%% van de internetgebruikers de voorkeur te geven aan een notaris met een .nl-website (SIDN/GfK, 2022).

Staafdiagram die de uitkomsten op de enquêtevraag 'Via welke site bestel je deze aankoop bij voorkeur?' laat zien.

Online ondernemen

De keuze voor een .nl-domeinnaam is afhankelijk van je doelstellingen. Richt je je op een internationale doelgroep, dan kan het registeren van een .com naast je .nl voordelen opleveren. Richt jouw bedrijf zich juist op een Nederlands publiek, dan kies je bij voorkeur voor .nl. In Nederland is .nl sterk verbonden met zakendoen en ondernemen. 79% van de internetgebruikers associeert .nl met ‘serieus’ en 74% met ‘professioneel’ (SIDN/GfK, 2022). Dat komt doordat Nederlandse nieuwssites, webwinkels of websites die te maken hebben met zakendoen, vrijwel altijd eindigen op .nl.

Lees meer over het .nl-domein of registreer direct je ideale .nl-domeinnaam.

*Aan dit onderzoek namen 1.000 respondenten deel.