.nl in the spotlights: vakantiehuisopdeveluwe.nl

“Vanwege de vindbaarheid keek ik ook naar andere domeinnamen”

Vakantiehuis Vliegend Hert in Nunspeet

Het .nl-domein bestaat inmiddels uit meer dan 6,3 miljoen domeinnamen. De meeste .nl-domeinnamen die SIDN beheert, zijn van ondernemers die stuk voor stuk een eigen verhaal en missie hebben. In deze reeks zetten we ondernemers met een .nl-domeinnaam en hun website in de spotlights. Deze keer Lisette van Marrewijk, eigenaresse van vakantiehuis Vliegend Hert. Zij registreerde vakantiehuisopdeveluwe.nl.

Kun je wat meer vertellen over vakantiehuis Vliegend Hert?

Portretfoto van Lisette van Marrewijk
Lisette van Marrewijk registreerde vakantiehuisopdeveluwe.nl.

Vorig jaar juni heb ik samen met mijn vrouw een vakantiehuis gekocht op de Veluwe. Op deze manier konden we zelf meer in de natuur verblijven met onze dochter en tegelijkertijd het huisje aanbieden voor de verhuur. Omdat ik zelf een communicatieachtergrond heb kon ik redelijk snel een website in elkaar zetten: vakantiehuisvliegendhert.nl. Deze was in eerste instantie gericht op Nederlandse gasten, maar we gaan binnenkort ook de Engelse en Duitse versie van de site live zetten.”

Je had al een andere website, toch?

“Dat klopt. Vanwege de vindbaarheid besloot ik ook te kijken naar andere domeinnamen. Tot mijn verbazing was de domeinnaam vakantiehuisopdeveluwe.nl nog vrij. Hiermee kon ik een Google-registratie aanmaken en mensen die zoeken op de term ‘vakantiehuis op de Veluwe’ direct doorverwijzen naar ons eigen vakantiehuis. Het is een redelijk eenvoudige site geworden waarmee we bezoekers vooral leiden naar de website van Vliegend Hert. Daar staat ook het boekingssysteem op.”

Hoe zorg je nog meer voor online zichtbaarheid?

“Naast onze eigen websites maken we ook gebruik van websites als Airbnb en Booking.com. Daarnaast gebruiken we LinkedIn, Instagram en in mindere mate Facebook, waar we onder andere advertenties op draaien. Via LinkedIn proberen we bijvoorbeeld ondernemers te trekken die op zoek zijn naar een mooie locatie voor een werkvakantie en we zetten ook specifiek in op kindervakanties. Ik ben daarnaast van plan om me te verdiepen in WhatsApp Business, zodat we straks beter in contact kunnen blijven met onze huurders.”

Was de naam van je .nl-website je eerste keuze?

“Toen ik ging kijken voor een tweede domeinnaam vroeg ik me heel bewust af: als mensen op vakantie gaan naar de Veluwe, wat zoeken ze dan in Google? Ons huisje is ingericht voor 6 personen, met een tuin en veel voorzieningen, en is bij uitstek geschikt voor een vakantie met kinderen. Het is dus echt een vakantiehuis. Mensen die zoeken op ‘natuurhuisje’ of boshuisje’ zijn waarschijnlijk naar een kleiner huisje op zoek. Zo kwam ik op de domeinnaam vakantiehuisopdeveluwe.nl en die kon ik gelukkig meteen registreren.”

Zijn er tips die je startende ondernemers wilt meegeven?

“Wacht niet te lang voordat je jouw website live zet. Als je een goede domeinnaam hebt gevonden, kun je redelijk snel een website in elkaar (laten) zetten. Online kun je veel hulp krijgen. Een website is namelijk nooit perfect en ook eigenlijk nooit klaar. En natuurlijk is het jammer als de foto’s nog niet precies zijn wat je voor ogen hebt of als de boekingsmodule een dagje niet werkt. Maar zodra je website live staat ben je in ieder geval wel vindbaar. Daarna kun je altijd nog de puntjes op de i zetten.”