.nl in the spotlights: thefeedfactory.nl

“Met onze tool en database houden we de culturele informatie in een stad up-to-date”

Foto van een uitagenda van Rotterdam

Het .nl-domein bestaat uit meer dan 6,2 miljoen domeinnamen. De levensduur van een domeinnaam neemt steeds verder toe, waardoor het fundament van de .nl-zone wordt versterkt. Daarnaast lanceert 80% van de ondernemers hun .nl-website al binnen een maand na de domeinnaamregistratie. Zo blijkt uit een onderzoek uit 2022 onder leden van ons SIDN Panel. Achter elke .nl-domeinnaam schuilt een ondernemer met een eigen missie en verhaal. In deze reeks zetten we ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Deze keer is dat Arne Keuning, product owner bij The Feed Factory. Arne vertelt over de oprichting van The Feed Factory en het belang van online zichtbaarheid.

Kun je meer vertellen over The Feed Factory?

Portretfoto van Arne Keuring, product owner bij The Feed Factory.
Arne Keuning, product owner bij The Feed Factory

“The Feed Factory is een slimme, gebruiksvriendelijke tool en een toeristische database, waarmee je content en evenementen eenvoudig en duidelijk kunt managen”, legt Arne uit. “We richten ons vooral op grotere Destinatie Marketing Organisaties (DMO’s). Dit zijn de promotieorganisaties van een stad die de regie hebben over toeristische en culturele informatie. Het kost deze organisaties vaak veel redactiewerk om evenementen toe te voegen aan hun website of deze aan te passen, waardoor de evenementen niet altijd up-to-date zijn.”

Hoe bieden jullie daar een oplossing voor?

“In een stad als Rotterdam zijn er 3 organisaties die over toeristische en culturele informatie gaan, met elk een andere doelgroep. Met onze tool bieden wij de mogelijkheid om deze informatie slechts één keer in te voeren en vervolgens gemakkelijk te verspreiden via verschillende websites. Zo zijn de duizenden items die op de evenementenagenda van Rotterdam staan allemaal langs onze tool gegaan. Daarnaast zijn we automatisch aangesloten bij de 30 grotere podia in Rotterdam. Als een van deze podia een evenement wijzigt, wordt dat automatisch aangepast in de evenementenagenda van Rotterdam en op de websites van de DMO’s. Ook andere grote steden als Amsterdam en Haarlem maken gebruik van deze service.”

Hoe luidt jullie missie?

“Onze missie is het koppelen van evenementen aan het publiek. Door middel van onze tool en de verbinding die we maken tussen verschillende databases, zorgen we ervoor dat een evenement uiteindelijk bij het juiste publiek terechtkomt. Het gaat om evenementen als theatervoorstellingen, exposities en concerten tot congressen en zakelijke bijeenkomsten. Zowel binnen als buiten Nederland.”

Wat is jullie rol buiten Nederland?

“Op dit moment onderzoeken welke rol we kunnen spelen in de grensregio’s van Nederland. Denk aan het zichtbaar maken van een kerstmarkt in Duitsland voor publiek uit Nederland of van een Nederlands festival voor Duits publiek. Het maakt niet uit in welk land het evenement plaatsvindt, want wij kunnen met één druk op de knop het evenement vertalen voor degene die de informatie wil lezen. Over de landsgrenzen heen kijken we vooral in welke mate een stad is gedigitaliseerd. Grote steden zoals Gent, Antwerpen of Berlijn zijn vaak al ver in digitale ontwikkelingen, maar in een kleinere plaats als Bocholt kan onze tool echt een aanvulling zijn. Het is mooi als we met onze tool kunnen zorgen dat kleinere dorpen of steden ook een goed gevulde evenementenagenda krijgen.”

Hoe kwam je op de domeinnaam thefeedfactory.nl?

“The Feed Factory is de opvolger van de Nationale Database voor Toeristische, Recreatieve en Culturele informatie. In 2017 ontwikkelden mijn zakenpartner Maurice Jumelet en ik deze tool in opdracht van VVV Nederland. Toen VVV Nederland een andere koers ging varen, konden wij de tool loskoppelen en doorontwikkelen. Op deze manier konden we onze klanten die de database al gebruikten, blijven ondersteunen. Onze eerste voorkeur voor de naam was ‘Feed Factory’, maar deze .nl-domeinnaam was al in het bezit van een varkenshouderij. We maakten er daarom ‘The Feed Factory’ van. Dit bedrijf valt onder de overkoepelende organisatie Event Connectors, waar Maurice en ik beiden eigenaar van zijn.”

Hoe belangrijk is online zichtbaarheid voor jou?

“Onze website is ons belangrijkste online kanaal. We werken hard aan het verbeteren en meertalig maken hiervan. Ook maken we gebruik van sociale media en we zetten advertenties in om onze doelgroep goed te bereiken. Daarnaast sturen we ook een nieuwsbrief aan de gebruikers van onze tool. Hierin vertellen we wat we doen, wat onze plannen zijn en geven we tips om onze tool te gebruiken.”

Had je altijd al de ambitie om te ondernemen?

“Het maken, uitzoeken en ontdekken van zaken sprak me altijd al aan. Ik ben vrij nieuwsgierig en ondernemend van aard. Ooit begon ik als leerkracht in het basisonderwijs, maar ik miste het bouwen en doorontwikkelen van bijvoorbeeld een website of product. Op een gegeven moment ontwikkelde ik in de avonduren een community voor leerkrachten en in 2005 zette ik de stap naar het ondernemerschap.”

Welke tip wil je startende ondernemers meegeven?

“Veel van wat het internet nu biedt, was 10 jaar geleden nog niet mogelijk. Ik wil starters vooral meegeven dat ze hun website kunnen gebruiken om uit te zoeken of er interesse is in hun product of dienst. Zo zien wij aan onze statistieken en het aantal klikken en bezoekers van de website congresagenda.nl of er interesse is in een bepaald thema. Uit onze data kan ik onder meer afleiden dat er in de medische wereld veel gezocht wordt naar congressen. Op basis van deze informatie zoek ik uit of ik ergens een automatische koppeling kan maken vanuit onze tool met aanbieders van medische- of zorgcongressen, zodat ook de congresagenda automatisch gevuld wordt. Zo kunnen we optimaal inspelen op de wensen en behoeften van onze doelgroep”, aldus Arne.