.nl in the spotlights: superfietsen.nl

“Online vindbaarheid is ontzettend belangrijk voor ons bedrijf”

Mountainbikes in een fietsenwinkel

De .nl-zone bestaat inmiddels uit meer dan 6,3 miljoen domeinnamen. De helft van alle .nl-domeinnaamhouders registreert een domeinnaam binnen een uur na het bedenken ervan en 95% al binnen een week. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2022 onder leden van ons SIDN Panel. De meeste .nl-domeinnamen die SIDN beheert, zijn van ondernemers die ieder een eigen verhaal en missie hebben. In deze reeks zetten we ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Zo ook Thijs Maas, leidinggevende op de marketingafdeling van Superfietsen.nl. Thijs vertelt over de ontwikkelingen binnen Superfietsen en het belang van online zichtbaarheid.

Kun je meer vertellen over Superfietsen?

Thijs Maas van Superfietsen.nl
Thijs Maas van Superfietsen.nl

“Via de website superfietsen.nl verkopen we fietsen en bieden we service aan huis. We richten ons op heel Nederland en hebben vaste filialen in Den Haag, Delft en Rotterdam. Daarnaast hebben we verschillende premiumservicepunten. Hier kunnen mensen terecht voor de reparatie van hun fiets. Online richten we ons voornamelijk op fietsen in het laag- en middensegment en in de winkels zelf verkopen we vooral fietsen in het hogere segment.”

Was superfietsen.nl jullie eerste keuze?

“Superfietsen.nl begon ongeveer 5,5 jaar geleden als AdoBike. Onze allereerste winkels konden we overnemen van een bestaande franchiseformule die AdoBike heette. Destijds ontwikkelden we ook een webshop met die naam. Al snel kwamen we erachter dat de associatie met Den Haag erg sterk was, terwijl we ons op heel Nederland wilden richten. Daarom ontstond het idee om voor de webshop een naam te kiezen die beter past bij een onlinefietsenwinkel. Na een stemmingsronde met collega’s kozen we voor Superfietsen.nl die nog beschikbaar was. We ontwikkelden een volledig nieuw merk en een nieuwe website. Dat pakte goed uit, want de website trekt nu veel meer bezoekers uit andere delen van Nederland dan alleen Zuid-Holland.”

Hoe belangrijk is online zichtbaarheid voor jullie?

“Online zichtbaarheid is voor ons erg belangrijk, daarom besteden we hier veel aandacht aan. Zo adverteren we regelmatig op productniveau in Google Ads en zetten we reguliere zoekadvertenties in. En we zijn zichtbaar op YouTube en op sociale media als Instagram, Facebook en TikTok. Via deze kanalen delen we productvideo’s, tips, blogs, acties en andere content.”

“Ook zetten we in op e-mailmarketing en waar mogelijk optimaliseren we de technische kant van de website, om onze organische vindbaarheid te verbeteren. Deze vindbaarheid is met name belangrijk voor de grote acties die we zo’n 4 keer per jaar uitzetten op de momenten dat relatief veel consumenten fietsen kopen. Bijvoorbeeld in het voorjaar, als de jeugd na de zomer weer naar school gaat en tijdens Black Friday. Daarnaast werken we aan conversieoptimalisatie van de website, om de kans te vergroten dat bezoekers daadwerkelijk het bestelproces doorlopen of een proefrit inplannen.”

En onlangs startten jullie Superfietsen Zakelijk?

“Sinds kort zijn we inderdaad begonnen met Superfietsen Zakelijk. Onder deze noemer verkopen we fietsen aan partijen op basis van business-to-business. We hebben een goede connectie met onze leverancier die gemakkelijk exemplaren van de populairste fietsen apart kan houden. Deze verkopen we via Superfietsen Zakelijk. Dit doen we onder meer voor zzp’ers die zakelijk een fiets willen kopen. Ook verkochten we zo’n 30 fietsen aan een uitzendbureau.”

“Ons kantoor zit vlakbij de haven van Rotterdam, waar veel bedrijven grote loodsen of terreinen hebben. Bij deze organisaties is vaak veel vraag naar fietsen om de afstanden op het terrein te overbruggen. Vervolgens kunnen we met onze eigen bus onderhoud op locatie verrichten”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“De komende tijd willen we Superfietsen Zakelijk verder uitbreiden, omdat we zien dat er op dit vlak nog veel kansen liggen. Ons doel is om het bedrijf in de toekomst op een gezonde manier te laten groeien en kritisch te bekijken welke inspanning wel en niet nodig is. Daarbij onderzoeken we onder meer welke mogelijkheden nieuwe technologieën en software, zoals ChatGPT, voor ons bedrijf bieden.”