.nl in the spotlights: krokotranen.nl
“Tatoeëren is persoonlijk en vrijwel elke tatoeage heeft een uniek verhaal”
“Tatoeëren is persoonlijk en vrijwel elke tatoeage heeft een uniek verhaal”
Het .nl-domein bestaat uit meer dan 6,3 miljoen domeinnamen. 95% van alle .nl-domeinnaamhouders registreert een domeinnaam al binnen een week nadat zij de naam bedachten. De bijbehorende website komt in 80% van de gevallen binnen een maand online. Dat blijkt uit ons onderzoek uit 2022 onder internetgebruikers, domeinnaamhouders en ondernemers. De meeste .nl-domeinnamen die SIDN beheert, zijn van ondernemers met ieder een eigen verhaal en missie. In deze reeks zetten we ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Deze keer is dat Jade Hermans, die onlangs afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Ze staat aan de start van haar carrière als tatoeëerder en vertelt over haar website krokotranen.nl.
“Dit jaar rondde ik mijn afstudeerproject af aan de HKU. Mijn toekomstplan is om fulltime te tatoeëren. Op dit moment werk ik aan het vergroten van mijn naamsbekendheid binnen de tatoeagewereld, door mijn werk te verspreiden en te oefenen met het zetten van tatoeages. Een opleiding tot tatoeëerder is er niet, dus het is belangrijk om op zoek te gaan naar een tattooshop waar je het vak kunt leren. Daarbij is het essentieel dat je een klik hebt met de tatoeëerders, je stijl aansluit bij de shop en dat er iemand tijd en ruimte heeft om je mentor te zijn. Zo kun je stap voor stap het vak leren. Dankzij mijn afstudeerproject ben ik al veel met tatoeëren bezig en heb ik een unieke visie op tatoeages. Toch is succesvol worden ook een kwestie van geluk hebben.”
“Het was een interactieve opdracht, waarbij ik in gesprek ging met mensen en op basis daarvan een ontwerp maakte. Vaak hebben mensen een idee voor een tatoeage of ze vinden een bestaand ontwerp van een artiest mooi. Het lijkt mij interessant om hier een extra laag aan toe te voegen, door samen met de persoon de intentie achter de tatoeage te achterhalen. Tatoeëren is heel persoonlijk en vrijwel elke tatoeage heeft een uniek verhaal. Tatoeages zijn een manier om je identiteit te vinden en jezelf te uiten. Op een laagdrempelige en aandachtsgerichte manier wil ik mensen hiermee kennis laten maken.”
“Voorafgaand aan mijn afstudeerjaar had ik een tussenjaar. Dat gaf me de ruimte om na te denken over wat ik wilde doen. Het antwoord was ontwerpen creëren en die omzetten naar tatoeages. Vervolgens heb ik een jaar lang elke dag getekend en leerde ik zelf tatoeëren. Ik zag langzaam vooruitgang in mijn werk en merkte ook hoe leuk ik het vond. Het is best een lastige route om tatoeëerder te worden, maar ik ben ervan overtuigd dat dit vak bij me past.”
“Mijn artiestennaam is Krokodillen Tranen. Ik houd van humor in de naam van een tatoeëerder. Ook zit er zelfspot in deze naam, want ik ben zelf een erg emotioneel persoon. Voor de .nl-domeinnaam was krokodillentranen.nl te lang, dus kortte ik deze af naar krokotranen.nl. Eigenlijk spreekt de verkorte versie me meer aan, daarom overweeg ik om deze op al mijn sociale mediakanalen door te voeren. Mijn website gebruikte ik als afstudeerproject, zodat mensen daarop meer informatie konden vinden. Nu is het een plek waarnaar ik kan refereren in mijn zoektocht naar een mentor.”
Test via internet.nl of je website, e-mail en internetverbinding up-to-date zijn.
“Naast de .nl-website deel ik mijn ontwerpen via Instagram, om mensen kennis te laten maken met mijn werk. Ook plaats ik via Instagram foto’s van tatoeages die ik bij mensen heb gezet. Zo krijgen gebruikers een beter beeld van mijn stijl en heb ik zelf een digitaal overzicht van mijn werk. Daarnaast ben ik van plan om via mijn TikTok-account video’s te delen, waarin ik ontwerpen laat zien. TikTok is echt een groeiend platform onder kunstenaars en online zichtbaarheid is binnen de kunstwereld erg belangrijk.”
“In eerste instantie richt ik me via mijn website op mensen in Nederland. Daarom koos ik voor een .nl-domeinnaam. Via mijn website wil ik zowel Nederlandstaligen als bijvoorbeeld internationale studenten aanspreken. Om die reden zijn mijn webteksten grotendeels in het Engels geschreven. Mijn ultieme doel is om als tattoo-artiest in het buitenland te werken, dus het schrijven van Engelse webteksten was alvast een goede oefening.”
“Als het gaat om technisch tatoeëren, heb ik nog een flinke weg te gaan. Als ik mezelf het vak nog meer eigen heb gemaakt, wil ik eerst in Nederland een tattooshop beginnen die is gericht op mijn filosofie. Mijn doel is om een plek te creëren waar ruimte is voor aandacht, kwetsbaarheid en eigenheid. In de tatoeagewereld werken relatief veel mannen. Ook vinden veel mensen het spannend om een tattooshop binnen te lopen, vanwege de sfeer die daar vaak hangt. Mijn streven is om mensen een plek te bieden met een sfeer die ze doet denken aan een buurthuis. Een omgeving waarin ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen ontdekken.”