.nl in the spotlight: heatsupply.nl

“Onze passie voor pittig eten groeide uit tot een eigen onderneming”

Rode pittige pepers

In Nederland is .nl de beste keuze voor ondernemers die zich bezighouden met online zakendoen. Uit ons onderzoek in samenwerking met GfK blijkt dat 80% van de internetgebruikers een aankoop het liefst doet via een .nl-website (SIDN/GfK, 2022). Achter elke .nl-domeinnaam schuilt een uniek verhaal. Deze keer zetten we de ondernemers en broers Freek en Stan met hun website heatsupply.nl in de spotlights. Vanuit hun passie voor pittig eten startten ze in 2017 een webshop voor exclusieve hete sauzen. Freek vertelt over de start en de ontwikkeling van hun bedrijf en het ondernemerschap dat ze van huis uit meekregen.

Waar komt je motivatie om te ondernemen vandaan?

Freek en Stan Raijmakers van Heatsupply
Freek en Stan Raijmakers registreerden heatsupply.nl

“Mijn vader heeft al sinds zijn twintigste een grote tomatenkwekerij. Ondernemen kregen we daardoor al van jongs af aan mee”, vertelt Freek. “Zelf studeerde ik bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Na het afronden van deze studie had ik sterk de drang om een eigen onderneming te starten. Samen met Stan richtte ik eerst een online voetbalmagazine op, dat al snel veel werd bezocht. Uiteindelijk zijn we met deze website gestopt, doordat we ons volledig wilde focussen op heatsupply.nl.”

En hoe kwamen jullie op het idee van de webshop?

“Heatsupply kwam voort uit onze liefde voor pittig eten. Die ontstond bij zowel mij als Stan door te reizen en door steeds meer pittige gerechten uit te proberen. In onze omgeving merkten we ook op dat steeds meer mensen pittig eten gingen waarderen. De show Hot Ones op YouTube vormde de directe aanleiding om te starten met de webshop. Door de show wilde ik de hete sauzen proberen, waarna ik al snel ontdekte dat deze niet in Europa verkrijgbaar waren. Zo ontstond het idee om hete sauzen aan te bieden via een eigen webshop. We kozen voor een Engelse .nl-domeinnaam, zodat we ook landen buiten Nederland aanspreken. Onze site kun je zowel in de Nederlandse als de Engelse taal bekijken.”

Flesje Raijmakers hete saus
Raijmakers hete saus

Hoe is de webshop gebouwd?

“Zelf had ik geen ervaring met het bouwen van een webshop. Door veel tutorials te kijken op YouTube is het me gelukt om via Wordpress een eigen online webshop te bouwen. Ons initiatief was een sprong in het diepe. Maar doordat de bestellingen snel stegen, werd duidelijk dat er in Nederland veel vraag is naar exclusieve hete sauzen. Onze producten importeren we vanuit Amerika en Canada en proeven we altijd zelf. Wordt een saus minder goed verkocht, dan vervangen we hem door een betere variant. Zo zorgen we voor een aanbod van kwaliteit. Eind 2018 lanceerden we ook ons eigen merk: Raijmakers Heetmakers. Voor dit merk ontwikkelden we een op zichzelf staande .com-website. We kozen voor .com, omdat we ons met dit merk focussen op de Europese markt. Om die reden hanteren we op deze website Engels als voertaal. ”

Wat is jullie missie met heatsupply.nl?

“We willen mensen laten zien dat hete sauzen een verrijking zijn van je eten. Ze maken een gerecht lekkerder, spannender en smaakvoller. Voor ieder persoon is er een hete saus die bij je past. Of je nu van extreem pittig houdt of juist niet. Wil je elke twee maanden verrast worden? Dan kun je zelfs een abonnement bij ons afsluiten. Je krijgt dan elke 2 maanden een pakket met 3 verschillende hete sauzen, waarvan 2 sauzen nog niet in onze webshop verkrijgbaar zijn.”

Wat zijn jouw persoonlijke favorieten?

“Mijn absolute favoriet is onze eigen saus, de Raijmakers Heetmakers met chipotle, whiskey en habanero. Deze saus heeft een zoete, rokerige en pittige smaak. Daarnaast vind ik de sauzen van het merk Queen Majesty uit New York erg lekker. Mijn derde favoriet is een saus van het merk Heatbeat uit Canada met augurk, serranopepers en dille. Dat klinkt misschien als een vreemde combinatie, maar de smaak is heerlijk.”

Welke ontwikkelingen staan er op de planning?

“Op dit moment werken we aan een vernieuwde webshop. Die ontwikkelen we samen met een webdeveloper. Op de nieuwe website breiden we de huidige functionaliteiten verder uit. Daarnaast ontwikkelen we een sauskiezer, die je helpt bij het kiezen van een hete saus. Op basis van zo’n 5 vragen geven we de bezoeker een goede suggestie voor een saus die bij hem past. We verwachten de nieuwe webshop komende maand te lanceren. Daarnaast gaan we ons meer focussen op waardevolle samenwerkingen. Zo hebben we een samenwerking met YouTuber Nick van het kanaal EtenmetNick. Hij heeft ruim 170.000 abonnees op YouTube en deelt regelmatig nieuwe recepten. Eén keer per maand gebruikt hij een van onze hete sauzen in zijn recept. Onze samenwerking vergroot de bekendheid van heatsupply.nl en zorgt ervoor dat mensen kennismaken met onze producten.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Op dit moment hebben we al een mooi bereik in Nederland en daarbuiten, zoals Duitsland en België. Onze bekendheid willen we de komende jaren verder vergroten. Zowel in Nederland als in de rest van Europa. Ons ultieme streven is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met hete sauzen. Daarnaast richten we ons de komende jaren meer op bedrijven. Zo werken we aan de ontwikkeling van een serie whitelabel-sauzen, die bedrijven of restaurants kunnen bedrukken met hun eigen logo. Op die manier blijven we vooroplopen als online verkoper van exclusieve hete sauzen.”