.nl in the spotlight: feeddokter.nl
“Denk je bedrijfsconcept goed uit en neem hier echt de tijd voor”
“Denk je bedrijfsconcept goed uit en neem hier echt de tijd voor”
De meeste .nl-domeinnamen die via SIDN worden geregistreerd, zijn van ondernemers die stuk voor stuk een eigen verhaal en missie hebben. In deze reeks zetten we ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Zo ook Timo Fleer, eigenaar van Feed Dokter en specialist op het gebied van productfeeds. “Een feed is een overzichtelijk bestand met daarin alle producten die op een webshop beschikbaar zijn, inclusief de bijbehorende kenmerken”, legt hij uit. Timo vertelt over zijn passie om te ondernemen en het belang van een goed uitgedacht bedrijfsconcept.
“Ongeveer 10 jaar geleden begon ik bij een onlinemarketingbureau dat gespecialiseerd is in het bouwen van webshops en het regelen van de online marketing voor deze webshops. Hier heb ik veel campagnes gedraaid en ontzettend veel technische kennis opgedaan. Daaruit ontstond sterk de drang om deze kennis breder in te zetten en zo nog meer mensen te kunnen helpen. Daarom besloot ik in oktober 2022 de eerste stappen te zetten op het ondernemerspad. Ik begon voor mezelf met SoGrow, een bedrijf dat kwalitatief en getraind personeel in huis heeft voor de marketingbranche. Feed Dokter is een van de labels van SoGrow en richt zich specifiek op feedmarketing.”
“In een productfeed staan de titel, omschrijving, prijs, afbeeldingen en aanvullende informatie van alle producten. Vanuit de productfeed kan deze informatie automatisch worden doorgezet naar externe platformen, zoals Amazon, Google Shopping of TikTok. Een optimale feed is hierbij cruciaal. Elk van deze platformen heeft eigen vereisten voor een goede productfeed. En daar gaat het vaak mis. Veel webshops laten kansen liggen, bijvoorbeeld doordat de juiste voorraad niet online staat of de prijzen niet goed zijn doorgekomen. Vanuit Feed Dokter los ik fouten op, zodat feeds van hoge kwaliteit blijven.”
“Als je weet waar je op moet letten, kun je vaak met kleine trucjes mooie, grote resultaten bereiken. Dit maakt het werk dat ik doe enorm waardevol. Ook kom ik met veel verschillende bedrijven in contact, waardoor ik steeds weer een kijkje in de keuken krijg. Op deze manier leer ik ook veel over de andere marketingactiviteiten van deze bedrijven. Mijn doel is om met zoveel mogelijk partijen in aanraking te komen en zo een waardevol netwerk op te bouwen.”
“Toen ik nog op school zat, wist ik al dat ik wilde ondernemen. Maar ik had mezelf voorgenomen om eerst het reguliere werkende leven te ontdekken, voordat ik de stap als ondernemer zette. Dit was ook de reden dat ik eerst jarenlang bij een onlinemarketingbureau werkte en hier veel ervaring opdeed. Feeddokter is nog maar net van start en de website is zo’n 2 maanden online, maar tot nu toe bevalt het ondernemerschap erg goed. Ik kan nu al zoveel meer waarde toevoegen, dan toen ik beperkt werd door een vaste werkweek van 40 uur.”
“Voor ondernemers is online zichtbaarheid ontzettend belangrijk. Het is online bijvoorbeeld een stuk makkelijker om een niche te kiezen, zoals ik voor Feed Dokter deed. Door de manier waarop ik mijn website heb ingestoken, weten mensen precies waarvoor ze bij mij terecht kunnen. En waarvoor niet. Ook is het ontzettend handig dat ik door het gebruik van de juiste tools kan zien wat voor soort bedrijven mijn website bekeken. Daardoor kan ik hier mijn marketingactiviteiten op richten en gemakkelijker leads genereren.”
“Vroeger noemden mensen me vaak professor, omdat ik eindeloos de tijd kon nemen om zaken uit te zoeken. Hier komt de vergelijking met dokter vandaan. Als dokter moet je vaak eerst onderzoek doen, voordat je precies weet wat er aan de hand is. Dit doe ik ook met Feed Dokter. Klanten komen bij Feed Dokter als ze een probleem hebben. Vervolgens is het aan mij om uit te zoeken waar dat probleem precies vandaan komt. Sommige uitdagingen zijn zo opgelost, maar voor andere moet ik uitgebreider onderzoek doen. Dit maakt mijn werk enorm afwisselend.”
“Toen ik de website voor Feed Dokter ontwikkelde, werd ik als het ware gedwongen om mijn bedrijfsconcept goed op papier te zetten. Ik vroeg me heel bewust af: hoe kan ik het probleem van mijn klanten het eenvoudigst en snelst oplossen? En welke indruk wil ik maken met mijn website? Dit leerde mij veel over mijn eigen aanpak en zette me echt aan het denken. Mijn tip voor andere startende ondernemers is om eerst je bedrijfsconcept goed uit te denken en hier echt de tijd voor te nemen. Dat maakt ondernemen nét een stukje makkelijker.”