.nl in de spotlights: remotepodcast.nl
“Een nette site straalt betrouwbaarheid uit en nodigt uit om contact op te nemen.”
“Een nette site straalt betrouwbaarheid uit en nodigt uit om contact op te nemen.”
.nl is groot, heel groot. Onlangs werd de zesmiljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd. De meeste domeinnamen worden geregistreerd voor zakelijk gebruik. Ondernemers met een innovatief nieuw idee. De komende tijd zetten wij regelmatig zo’n .nl-website in de spotlights op sidn.nl. Wat is het verhaal achter de website? Hoe ervaart de ondernemer het online zakendoen?
Deze week besteden we aandacht aan remotepodcast.nl; een nieuwe site van de Friese ondernemer Wim Brons met meer dan 30 jaar ervaring in de audiovisuele dienstverlening. Hij specialiseerde zich in het opnemen van podcasts en bouwde daarmee een mooi klantenportfolio op, waaronder onder andere Piet Paulusma, Omroep Fryslân, Rijksuniversiteit Groningen en Robeco.
“Het idee had ik al langer. Vanuit mijn technische achtergrond heb ik al vaker gekeken naar mogelijkheden om kwalitatief hoogwaardige podcasts op afstand op te nemen, zonder gedoe. Op basis daarvan heb ik het concept voor remotepodcast.nl ontwikkeld. Een goede zet: bij de start van de coronacrisis werden veel fysieke opnames geannuleerd en dat merkte ik als ondernemer. Daarom heb ik het concept Remotepodcast snel in de markt gezet en dat hield me aan de gang.”
“Een goede podcast staat of valt met de geluidskwaliteit. Rustig en goed geluid kan het verschil maken. De standaard geluidskwaliteit van een via internet opgenomen podcast is vaak beroerd. Ik ben in staat de podcast op afstand op te nemen zonder kwaliteitsverlies. Daarbij regel ik alles: ik zorg dus ook dat gastsprekers op hun thuiswerkplek de juiste technische ondersteuning ontvangen. Mijn concept is technisch uniek. Zowel in Nederland als daarbuiten.”
“Remotepodcast.nl was mijn eerste keuze en was nog vrij. Nadat ik hem bedacht had, had ik hem binnen enkele minuten geregistreerd. De .com is helaas bezet. Toen ik de naam bedacht, heb ik hem direct geregistreerd. Het idee om bij een uniek concept direct de naam te registreren, sprak mij aan. Ik herinnerde mij dat Coolblue ooit ook zo begonnen was. Niet dat mijn ambitie zo ver reikt hoor... Ik had een voorkeur voor .nl, omdat ik een nationaal bereik voor ogen had. Voor een eerdere website heb ik .frl (Friesland, red.) gekozen om mijn Friese roots te benadrukken.”
“Ik ben niet onervaren. Ik heb al vaker websites gelanceerd, waaronder wimbrons.nl en vlakland.frl. Met de site wilde ik leads genereren. Ik vind de Remotepodcast een concept dat goed online over te brengen is. Een nette site straalt betrouwbaarheid uit en nodigt uit om contact op te nemen. Om snel live te gaan heb ik de site gebouwd met een websitebuilder, Carrd. Begin mei ging de site live.”
“De wereld van podcasts is een kleine wereld. Mijn eerste klanten waren bestaande relaties die door de coronacrisis niet meer op locatie konden opnemen. Daarnaast heb ik de link rondgestuurd in mijn netwerk, waarop vakblogs de website vermeldden in een artikel. Ook heb ik zelf blogs geschreven, waar ik veel respons op kreeg. Ik investeer ook in SEO (Search Engine Optimization, red.), maar ben nog niet te spreken over het effect daarvan. Over het geheel genomen ben ik tevreden met de respons. De vraag steeg niet explosief, daarvoor is de markt waarin ik opereer ook iets te gespecialiseerd. Binnen de bedrijfstak ging het verhaal echter al gauw rond.”
“Blijf innoveren! Remotepodcast.nl is gebouwd op jarenlang werken aan een concept. Veel ondernemers geven daar op een gegeven moment de brui aan. Maar ik ben erg blij dat ik dit heb doorgezet, zodat ik er profijt van kan trekken.”