.nl in de spotlight: volaremotoren.nl

“Wij zijn afgelopen jaar enorm gegroeid en de vooruitzichten zijn goed."

Jarie Scheepstra, eigenaar van Volare Motoren, vult een tank van een motor met benzine.

Voor ondernemers in Nederland is .nl hét belangrijkste internetdomein. Achter iedere .nl-domeinnaam gaat een verhaal schuil. Verhalen die inspireren en waar andere ondernemers van kunnen leren. Daarom zetten we regelmatig een ondernemer met zijn .nl-website in de spotlight. Deze keer Jarie Scheepstra van het Assense motorsportbedrijf Volare Motoren. Hij wisselde onlangs van domeinnaam toen hij merkte dat dit op Google tot betere resultaten leidde. Jarie is nu houder van de domeinnaam volaremotoren.nl.

Je ging in februari live met volaremotoren.nl, maar als ondernemer ben je al langer actief.

Jarie Scheepstra, eigenaar van Volare Motoren, vult een tank van een motor met benzine.
Jarie Scheepstra registreerde volaremotoren.nl

“Klopt. Het bedrijf bestaat sinds 2017. Ik werkte als zelfstandige in de wegmotorsport en had een KvK-inschrijving nodig. Een familielid bedacht de naam Volare (Latijns voor vliegen, racen, snel gaan). We verkopen en onderhouden motoren en we richten ons daarnaast op custombouw en de tuning van motoren. We zijn gevestigd in Assen, het centrum van de Nederlandse motorsport. Ik begon onder de naam Volare Techniek, maar die was te generiek en sprak onvoldoende aan op Google. Daarom ben ik overgestapt op volaremotoren.nl. Klanten leggen sneller de link met deze nieuwe naam, waardoor mijn SEO-ranking steeg. Dat is vooral goed voor het binnenhalen van nieuwe klanten, naast de mensen die mij al kennen uit de motorsportwereld.”

Hoe heb je de site gebouwd?

"Een van mijn klanten is Jos Sabel van Sabos Webdesign uit Beilen, die de domeinnaam heeft geregeld via Mijndomein. Zij regelen ook de hosting en security (volaremotoren.nl scoort 97% op internet.nl, red.). Ik maakte met hem een afspraak: hij bouwde mijn website en ik onderhield zijn motor."

Promoot je je bedrijf op social media?

“Voor mijn bedrijf zijn mijn activiteiten in de racewereld erg goed voor mijn reputatie. Het trekt klanten. Daarom post ik regelmatig foto’s van motorsportevents op Facebook en Instagram. Mijn foto’s laten de ‘achterkant’ van de race zien. Een perspectief dat je niet zo vaak ziet. Ik heb inmiddels bijna 1.000 volgers op Facebook en ook dat levert mij nieuwe klanten op. Dit kost natuurlijk tijd, ik probeer er altijd wel een halve dag per week voor vrij te maken, maar dat is het me meer dan waard.”

Dus je bent actief in het motorracen?

“Dat is nog steeds mijn passie, maar de focus van mijn bedrijf ligt nu bij straatmotoren. Racen is fantastisch, maar je bent zoveel van huis. Vaak weken achter elkaar, ook op WK-niveau. Ik doe het nog steeds, maar minder intensief. Ik ben als mecanicien vooral actief in de IDM Superbike. Veel evenementen vinden nog steeds plaats, zij het zonder publiek, dus ik mag nog steeds reizen. Het gedoe eromheen met al die coronatesten heeft echter wel flinke impact.”

Jarie Scheepstra bij een motor op een circuit

Wat betekende corona voor je bedrijf?

“Corona was in het begin een klap, maar naarmate het vorderde werd het steeds drukker bij ons. Mensen konden niet met vakantie en gingen dus meer motorrijden. Ze besteden ook meer aan hun motor en dat merk je. Klanten plaatsen nu veel grotere opdrachten dan voorheen. Wij groeiden daardoor in 2020 zo hard dat wij per 1 februari 2021 naar een groter pand konden verhuizen. Toevallig net rond de tijd dat ook onze nieuwe website live ging. Ons grootste probleem met corona is, dat de levering van onderdelen uit het buitenland niet goed loopt, waardoor wij niet altijd aan de vraag kunnen voldoen.”

Hoe kijk jij naar de komende periode?

“Positief. Ik wil in de komende jaren verdubbelen in omvang, meer vloeroppervlakte, meer personeel en dus een uitgebreidere website met webshop voor onderdelen. Dan kan ik ook de doe-het-zelvers in mijn doelgroep beter bedienen.”