.nl in de spotlight: verkopenisstom.nl

“Zorg dat je klanten in een oogopslag kunnen zien waar de website over gaat.”

De meeste .nl-domeinnamen worden geregistreerd door ondernemers. Dikwijls gaat er achter zo’n domeinnaam een interessant verhaal schuil. En daarom zetten we er regelmatig een in de spotlights. Dit keer is de beurt aan Ronald Pijls van verkopenisstom.nl. Hij ontwikkelt een online platform voor salestrainingen.

Verkopen is stom! is net gestart, maar jij loopt al langer mee als ondernemer. Wat is jouw achtergrond?

Portret van Ronald Pijls van Verkopen is stom!
Ronald Pijls registreerde verkopenisstom.nl

“Ik ben van oorsprong een salesprofessional, maar ook een duizendpoot. Ik begon al in 2003 met het zelf maken van websites. Eerst als hobby, vanaf 2010 parttime als professioneel webdesigner. Ook ben ik te boeken als artiest (www.partykryner.nl red.) Ik bleef daarnaast werken in de verkoop. De laatste jaren was ik werkzaam voor een Apple-reseller. Vorig jaar werd mijn bedrijf overgenomen en ging ik op zoek naar iets nieuws. Ik besloot mijn saleskennis in te zetten en ontwikkelde een aantal salestrainingen die ik sinds enkele maanden aanbiedt via verkopenisstom.nl.”

Kun je wat meer vertellen over het concept?

“Mijn inspiratie kwam van de Engelse influencer Alzay Calhoun. Hij noemde verkopen in een presentatie op YouTube ‘stupid’, omdat de meeste sales er niet op gericht zijn om de klant te helpen, maar alleen om transacties tot stand te brengen. Dat is ook de kern van mijn salestrainingen: de klant helpen zou het centrale doel voor iedere salesprofessional moeten zijn. Stop met verkopen, begin met verdienen.”

Hoe zijn de eerste reacties van je doelgroep?

Heel goed, vooral op LinkedIn krijg ik steeds meer volgers. Daar komen nu ook mijn belangrijkste leads vandaan. De kwaliteit van verkoop in vooral de retail is vaak beneden de maat. De meeste verkopers die nu starten hebben nog nauwelijks ervaring en geen opleiding gekregen. Ze weten niet hoe ze het een klant naar de zin moeten maken. Dat is nog versterkt door COVID-19: veel retailers verloren hun ervaren krachten.”

Dus zo kwam je op de (domein)naam?

“Ja, de naam is ook een beetje provocerend bedoeld. Hij opent het gesprek bij ondernemers. Ik richt mij primair op salesprofessionals en secundair ook op marketingprofessionals die willen leren hoe het salesproces werkt. Veel marketinguitingen beschrijven het product, maar niet het probleem. De naam heb ik geregistreerd bij Mijn.Host.”

Welke rol speelt je website bij het opstarten van je club??

“Een grote, want een website is veel blijvender dan een Facebookpost die binnen een dag van de tijdlijn verdwijnt. Ik heb de website gebouwd in WordPress. Hij is niet salesgericht, maar wordt vooral gevuld met content: wat is mijn visie op sales? Ik heb ook een gratis eBook gemaakt dat gratis te downloaden is vanaf de site. Ik verkoop niet direct, maar laat zien wat ik te bieden heb. In lijn met mijn filosofie.”

Hoe heb je je site gebouwd en hoe ga je deze online promoten?

“Ik heb de site gebouwd in WordPress met een thema van Divi. De kwaliteit daarvan is moeilijk te overtreffen en het kost weinig. Ik promoot de website via LinkedIn, waar ik veel werk met polls. Ook maak ik video’s voor YouTube en adverteer ik binnenkort via Google Adwords. Ik ben nu nog bezig met het SEO-vriendelijk maken van de website via RankMathSEO en SEO Checker.”

Waar wil je over 5 jaar staan met je site?

“Dan wil ik fulltime salestrainer zijn met een online platform en eigen publicaties, zodat ik mijn eigen tijd kan indelen en mij vooral met de verbetering van de trainingen bezig kan houden.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Goed kijken naar de domeinnaam en website. Je ziet vaak namen die nergens op slaan of hele goede domeinnamen met een slechte website. Zorg dat je klanten in een oogopslag kunnen zien waar de website over gaat.”