.nl in de spotlight: particibeter.nl
“We hebben ons laten inspireren door de participizza van De Luizenmoeder”
“We hebben ons laten inspireren door de participizza van De Luizenmoeder”
Voor ondernemers in Nederland is .nl hét belangrijkste internetdomein. Achter iedere .nl-domeinnaam gaat een verhaal schuil. Verhalen die inspireren en waar andere ondernemers van kunnen leren. Daarom zetten we regelmatig een ondernemer met zijn .nl-website in de spotlight. Deze keer Paul de Ridder van Waai Impact Agency een van de initiatiefnemers achter particibeter.nl.
“Het is het nieuwste project van ons bureau in samenwerking met Maya van der Steenhoven. Met Waai helpen wij organisaties bijdragen aan een welvarende, duurzame en inclusieve toekomst. Centraal in ons werk staat de transitie naar duurzame energie. Die is belangrijk, maar het perspectief van de burger wordt door beleidsmakers vaak vergeten. Met particibeter.nl willen wij lokale en landelijke overheid helpen de burgerparticipatie bij de aanleg van zonneparken en de bouw van windmolens te verbeteren. De mogelijkheden om burgers echt te betrekken bij deze ontwikkelingen worden nog veel te weinig benut. Wij willen die mogelijkheden onder de aandacht brengen en veel sterker inzetten voor een succesvolle energietransitie.”
”Waai is fonetisch voor ‘why’. Waarom doe je iets. De naam schoot mij te binnen op het strand van Noordwijk. Eerst hadden wij wijzijnwaai.nl, maar uiteindelijk konden wij waai.nl kopen voor € 500,-. Dat is toch een krachtiger en sterkere naam. Voor alle projecten die wij opzetten, zoeken wij een passende naam. Zo hebben wij ooit een project in de steigers gezet onder de naam energiekabouters.nl. Helaas is dat uiteindelijk niet gerealiseerd. In 2019 had je de populaire serie De Luizenmoeder. Daarin bestelden de acteurs een ‘participizza’ om te bespreken hoe dingen beter konden. Zo kwamen wij op particibeter: voor betere participatie van burgers bij de energietransitie. Wij hebben ook blijebewoners.nl overwogen, maar die vonden wij toch wat minder gepast.“
“Ik werk meestal met Wordpress, alleen wanneer ik heel snel een kleine website wil maken voor een klant, dan gebruik ik readymag.com. In Wordpress werk ik bij voorkeur met de betaalde Wordpresstemplate van uncode.com, die bieden een goede, gebruiksvriendelijke theme.“
“Wij zetten de site in de footer van onze mail en delen hem via LinkedIn. Nieuw is dat wij ook gesprekken over burgerparticipatie in de energietransitie op de Clubhouse-app hosten. Wekelijks een half uurtje tussen de middag of aan het einde van de dag. Wij nodigen een aantal experts en relaties uit. Veel mensen luisteren dan even tijdens de lunchpauze of in de auto tussen twee afspraken. Clubhouse is een informele manier om mensen te bereiken en toch in de diepte het gesprek aan te gaan. Veel directer dan Twitter. En je hoeft voor Clubhouse niet de hele tijd naar je scherm kijken, want het is audio only.”
”Wij willen op particibeter.nl veel meer content gaan plaatsen. Op dit moment doen wij vooral veel via LinkedIn en externe sites, zoals die van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Wij willen dat de term particibeter echt gemeengoed wordt bij gemeenten.”