.nl in de spotlight: onlinekookcollege.nl

Janco bracht zijn kooklessen noodgedwongen, maar met succes, naar het web

.nl werd groot dankzij de vele ondernemers die vertrouwen op het nationale internetdomein. Dankzij deze ondernemers bereikten we in juni de mijlpaal van 6 miljoen .nl-domeinnamen. Ter gelegenheid hiervan zetten we een tijd lang ondernemers en hun .nl-website in de spotlights. Wat is het verhaal achter de website? Hoe ervaart de ondernemer het online zakendoen? Deze week sterrenchef Janco Robben van onlinekookcollege.nl. Toen zijn kookstudio als gevolg van de lockdown geen groepen meer mocht ontvangen, bracht hij zijn concept online. En met succes!

6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd

Hoe kwam je op onlinekookcollege.nl?

Janco Robben registreerde onlinekookcollege.nl.

“Ik werkte voor de culinaire site smulweb.nl in Amersfoort. Onder het kantoor zat ook een kookstudio, kookcollege.nl. Enkele jaren geleden kon ik dat overnemen. Het liep goed, maar dit jaar kreeg ik net als iedereen te maken met corona en kon ik niemand meer ontvangen. Ik wilde niet bij de pakken neer gaan zitten en zocht alternatieven. In het begin deed ik wat aan maaltijdbezorging, maar dat paste niet bij mij. Ik voelde mij een soort afhaalrestaurant.” “Ik besprak mijn dilemma met vrienden die een bedrijf in audiovisuele producties hebben (Next Edit). Samen bedachten wij het concept voor onlinekookcollege.nl: thuis een kookworkshop met een pakket op maat en professionele instructievideo’s. De domeinnaam was nog vrij en ze zagen het als het een leuke uitdaging. Het was eigenlijk een vriendendienst, want normaal maken ze tv-programma’s voor omroepen. Zij hebben voor mij ook de site gebouwd en de online promotie geregeld. Dit ging vooral organisch via Instagram. Ik had al snel 300 volgers.“

Hoe werkt het?

Heel simpel eigenlijk. Bedrijven of particulieren bestellen een kookpakket. Dit ontvangen ze thuis. De box bevat kaarten met QR-codes die doorlinken naar instructievideo’s waar ik voordoe hoe je het gerecht bereidt. Iedere box is voor twee personen en kun je laten bezorgen of bij mij afhalen.”

Janco Robben in zijn studio keuken aan het koken voor de camera

En hoe loopt het?

“Steeds beter. In het begin kreeg ik vooral particuliere klanten die mij hadden gevonden op Instagram en één of twee boxen afnamen, maar na een paar maanden kwamen de eerste zakelijke klanten. Inmiddels heb ik via de site bestellingen van 25 tot 50 boxen gekregen. Dat tikt aan. Gelukkig maar, want hoewel ik inmiddels ook weer fysieke kookworkshops kan geven, zijn veel bedrijven terughoudend en willen zij nog geen events buiten de deur organiseren. Op dit moment vullen fysiek en online elkaar dus mooi aan.” “Ik ga het online kookcollege ook zeker voortzetten na deze ‘coronatijd’. De online promotie breid ik de komende tijd verder uit en we maken nieuwe video’s voor gerechten die passen bij het najaar.”

Tot slot: wat zou je andere ondernemers willen meegeven vanuit je ervaring?

Wil je online gaan, bedenk dan iets unieks. Ontzettend veel wordt al gedaan, maar je kunt nog steeds origineel zijn. Is je concept onderscheidend dan komen de mensen vanzelf bij je.