.nl in de spotlight: mrsjef.nl

“We willen de Microsoft-gebruiker zo snel mogelijk weer verder laten gaan met zijn/haar werk.”

Veel vraagtekens op stukje wit papier

Sinds de coronacrisis werkt een groot deel van ons thuis. Dit was voor veel organisaties een omslag. Om prettig en efficiënt thuis te kunnen werken steeg het belang van programma’s en cloudsoftware zoals Teams of SharePoint. Machiel Keekstra en Jan Sikkema maakten van de nood een deugd en zetten hun affiniteit en ervaring met dit soort programma’s in om anderen te helpen. Begin dit jaar startten ze mrsjef.nl. Daarmee ondersteunen Machiel en Jan gebruikers van Microsoft 365-programma’s bij het efficiënt inzetten van deze tools. De ondernemers vertellen deze week over hun onderneming en het verhaal achter de bijzondere naam Mr Sjef.

6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd
Jan Sikkema mede-eigenaar van Mr. Sjef

Hoe kwamen jullie op het idee voor Mr Sjef?

Jan: “In deze tijd is het online werken en leren belangrijker dan ooit. Microsoft 365-producten kunnen helpen om efficiënter en effectiever te werken in de cloud. Ik houd mij al lange tijd bezig met procesoptimalisatie bij verschillende bedrijven. Machiel heeft 17 jaar voor de klas gestaan en weet wat er speelt binnen het onderwijs. Aan het begin van de coronacrisis zijn we bij elkaar gekomen om te brainstormen over hoe wij bedrijven en het onderwijs kunnen helpen met efficiënt (thuis)werken en hoe we onze ervaringen in deze twee sectoren kunnen combineren. Zo ontstond het idee voor Mr Sjef.”

En wat is het verhaal achter de domeinnaam mrsjef.nl?

Machiel: “Tijdens een brainstormsessie bedachten we allerlei namen. We wilden geen abstracte naam, zoals ICT of solutions, maar een korte naam die makkelijk te onthouden en online te vinden is. Een naam die onze doelgroep aanspreekt. Al snel kwamen we op de naam Mr Sjef. Het idee achter de naam is dat je altijd een ‘sjef’ op kantoor of in je omgeving zou moeten hebben die jou kan helpen met een praktische vraag. Het benadrukt onze menselijke en persoonlijke aanpak en richt zich op de eindgebruiker: degene die een praktische vraag heeft over Microsoft 365. We controleerden via een domeinnaam-checker direct of de domeinnnaam nog vrij was, en dat was het geval.” Jan: “We gingen vervolgens zelf aan de slag met het ontwerpen en bouwen van de website. Ik kom uit een grafische wereld. Mijn ouders hebben een drukkerij die ooit van mijn opa was. Ik heb dus affiniteit met vormgeving en vind het leuk om websites te ontwikkelen. Het is extra leuk om dit voor ons eigen bedrijf te mogen doen. Voor de bouw van de website heb ik gebruik gemaakt van WordPress. Ook bij de bouw van onze website hebben we de eindgebruiker als uitgangspunt genomen en de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht. Je vindt op de site alleen informatie die relevant is voor onze doelgroep.”

Wat willen jullie met het bedrijf bereiken?

Jan: “Veel organisaties hebben een ICT-afdeling. Je kunt bij hen terecht als je je wachtwoord vergeten bent of een gerichte systeemvraag hebt. Maar vaak kunnen zij niet direct ondersteunen bij het gebruik van Microsoft 365-programma’s. Wij willen met Mr Sjef de brug slaan tussen systeembeheerders en eindgebruikers.”

Machiel Keekstra, mede-eigenaar van Mr. Sjef

Machiel: “We willen kennis en antwoorden op een laagdrempelige manier aanbieden. Voor korte vragen kun je terecht in onze kennisbank Hoe..? Zo! Hierin bieden we antwoorden in verschillende vormen aan, zoals een filmpje, een PDF of in Sway, een presentatieprogramma van Microsoft. Degene met een vraag kiest zelf de vorm die bij hem of haar past. Daarnaast geven we trainingen en workshops op locatie of op afstand. Tijdens de trainingen behandelen we problemen en vraagstukken die leven in de praktijk van de deelnemers. Dit doen we door ons vooraf te verdiepen in de organisatie door middel van gesprekken en een enquête. Het uiteindelijke doel van de kennisbank en de trainingen is om de gebruiker zo snel mogelijk weer verder te laten gaan met hun werk.”

Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers die de stap naar online willen zetten?

Machiel: “Gewoon doen! In het begin zullen er dingen zijn waar je als een berg tegenop ziet, maar bijvoorbeeld het registreren van een .nl-domein gaat vrij gemakkelijk. Daarnaast kun je een website tegenwoordig met een eenvoudige drag and drop-tool maken.” Jan: “Probeer daarbij altijd vanuit het perspectief van de gebruiker te denken, is mijn aanvulling daarop. In onze branche zijn er bijvoorbeeld allerlei bedrijven wiens organisatienaam of .nl-domeinnaam eindigen met termen als systemen of solutions. Maar het is belangrijker om vanuit de doelgroep te denken: Hoe komt de naam op hen over? Waarmee associëren zij de naam?”