.nl in de spotlight: likeapostcard.nl

“Als men straks weer kan reizen, wil ik al mijn bestaande content en mijn site tot in de puntjes verzorgd hebben, zodat ik een vliegende start kan maken.“

Lisa Kroon op de top van de Cima Fradusta tijdens de Palaronda Trek in Italië

Voor ondernemers in Nederland is .nl hét belangrijkste internetdomein. Door hun vertrouwen in .nl, bereikten we in 2020 de mijlpaal van 6 miljoen domeinnamen. Achter iedere .nl-domeinnaam gaat een verhaal schuil. Verhalen die inspireren en waar andere ondernemers van kunnen leren. Daarom zetten we regelmatig een ondernemer met zijn .nl-website in de spotlight. Deze keer Lisa Kroon van reisblog Likeapostcard.nl.

Een reisblog starten in coronatijd?

Lisa: “Juist. Nu kun je niet reizen, maar je hebt des te meer tijd om erover te lezen Op mijn vijftiende ging ik voor het eerst op reis met een stel vriendinnen. Sindsdien gaan wij elk jaar samen op reis naar niet voor de hand liggende bestemmingen. Hier is mijn reislust ontstaan en maak ik elk jaar meerdere mooie reizen met onder andere mijn vriendinnen. Het idee om hierover te schrijven ontstond al een tijd geleden. Content had ik al, maar tijd minder. Ik werkte voor een reisorganisatie. Helaas was daar door corona weinig werk en heb daarom de stap genomen om te gaan bloggen.”

Je hebt dus wel een professionele achtergrond in de reisbranche?

“Ja, maar het blog is toch vooral een persoonlijke passie. Toch is het mijn ambitie om hier op termijn een inkomen mee te genereren. Ik volg nu bij De Moderne Nomaden diverse trainingen op het gebied van zoekmachines, schrijven voor het web en affiliate-marketing. Als men straks weer kan reizen, wil ik al mijn bestaande content en mijn site tot in de puntjes verzorgd hebben, zodat ik een vliegende start kan maken.”

Hoe kwam je tot deze domeinnaam?

“Hij is eigenlijk een beetje oldschool. Vroeger stuurden wij altijd ansichtkaarten, maar dat doet bijna niemand meer. Daarom is mijn site opgezet als een modern alternatief voor die ansichtkaart. Wel met een persoonlijke touch. De naam heb ik op sidn.nl opgezocht en hij bleek nog vrij. Vervolgens heb ik mijn domeinnaam geregistreerd via Yourhosting. Met een hostingpakket.”

Reisblogs zijn er al. Waarmee gaat die van jou zich onderscheiden?

“Onbekendere plekken, zonder massatoerisme, waar mensen zelf niet veel aan denken én die ideaal zijn voor een actieve vakantie. Ik richt mij op jonge, actieve reizigers die een uitdaging op vakantie wel zien zitten, maar na afloop ook willen kunnen uitpuffen met een biertje op het strand. Geografisch kan het alle kanten op, maar ik focus mij nu vooral op Europa. Dat kan prima, want er zijn binnen Europa genoeg mooie plekken.”

Wat worden je volgende reisbestemmingen?

"De Hauteroute. Een tweeweekse wandeltocht van de Mont Blanc naar de Matterhorn. Een zware trail waarbij je onderweg in je eigen tentje kampeert. Daarnaast staat een meerdaagse hike door IJsland op het programma."

Heb je de website zelf gebouwd?

“Ja, met WordPress. Ik heb de Elementor Page Builder gebruikt. Een hele fijne tool om je website mee in te richten. Als je weet hoe dat moet, is het een prima manier om je eigen website flexibel op te zetten. Ik had nog nooit van mijn leven een eigen website gebouwd, maar het ging mij makkelijk af en ik vond het ook leuk om te doen. Afgelopen week ging de site live.”

En nu?

“Affiliate-marketing wordt mijn eerste bron van inkomsten. Dat kan met generieke partijen als Booking.com en Bol.com, maar ook met gespecialiseerde merken. Bijvoorbeeld op het gebied van outdoorkleding.“

De reisbranche verkeert in zwaar weer. Hoe kijk jij daar tegenaan?

“Ik denk dat het herstel flink zal zijn. Als ik nu alles klaarzet, kan ik straks een kickstart maken. Door te focussen op actieve bestemmingen ‘in de buurt’, denk ik mensen te kunnen inspireren die verdere reizen nu nog niet aandurven. Ik heb geen haast, voorlopig doe ik het erbij en ik vind het superleuk om te doen.”